Innenriks

- De reisende får «en ny hverdag».

Søndag kommer den største trafikkendringen hos NSB og Ruter på flere tiår.

- Det er ikke hver dag vi står foran en så omfattende omlegging, sier samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) om NSB og Ruters nye ruteplan for Østlandet.

– Dette er større enn de endringene som kom da Gardermobanen åpnet i 1999. Det er snakk om en omlegging av hele grunnstrukturen, sier konserndirektør Tom Ingulstad i NSB til NTB.

Fjerntogene må jenke seg

Det er også uvanlig at NSB og Ruter presenterer helt nye rutemønstre samtidig. Målet med omleggingen er å skape et mer helhetlig og samordnet nettverk på Østlandet, spesielt for Oslo og Akershus.

– Satsingen på infrastruktur gjør det mulig å lage en bedre og mer robust ruteplan for Østlandet, som står for blant annet 85 prosent av alle togreisene i landet, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Samtidig erkjenner hun at flere av fjerntogene får lengre reisetid enn tidligere. Ettermiddagsekspressen på bergensbanen kommer til å bruke 26 minutter mer enn i dag, og reisetiden er på linje med det den var på 1970-tallet.

Hatt «fritt leide»

Likevel vil ikke Arnstad være med på at resten av jernbanenettet neglisjeres for å styrke Oslo.

– Framover må jernbanen ivareta to funksjoner. Den skal transportere folk mellom de store byene, men må i enda større grad stå for transport internt i byregionene, forklarer Arnstad til NTB på vei ned til perrongene på Oslo S.

– Fram til nå har fjerntogene hatt «fritt leide», men denne gangen er det de som må justere seg etter trafikkomleggingen på Østlandet.

Skinner blir ryggraden

Ett uttalt mål med de nye rutene er at tog og T-bane skal være ryggraden i nettverket og sørge for at så mange som mulig kommer raskest mulig fram.

– Vi skal rett og slett bruke tog der tog er best og ikke kjøre om kapp med hverandre inn mot Oslo, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. Ett av de uttalte målene er at jernbanen skal bli «en bedre ekspresstrasé» enn E18 mellom Sandvika og Oslo.

I praksis betyr det at det satses mer på lokaltrafikken og at busser skal supplere den skinnegående trafikken. Det skjer blant annet ved bruk av såkalte matebusser, som frakter passasjerene til knutepunkter for tog, bane og ekspressbuss.

NSB-topp Ingulstad innrømmer at det kan bety at flere som i dag tar buss hele veien inn til hovedstaden, må belage seg på å bytte til tog underveis.

– Men målet er jo at de skal komme raskere fram.

Dobling på 20 år

Samtidig gjør han og NSBs konsernleder Geir Isaksen det klart at neste helgs ruteplan ikke er nok til å møte de utfordringene som kommer.

– Kollektivtrafikken skal ta unna for trafikkveksten i de store byene i årene som kommer. Vi skal også ta av for biltrafikken der vi kan. Det betyr en vekst på 3,5 prosent i året eller en dobling i løpet av 20 år, forklarer Isaksen.

I første omgang vil den nye ruten bety at det blir 850 tog i døgnet på Oslo S mot dagens 800. Innen 2014 skal det økes ytterligere til 1.000 tog i døgnet.

– Samtidig får vi mer materiell de nærmeste årene slik at det ikke lenger skal være nødvendig å kjøre enkelttogsett, bortsett fra der hvor banen ikke tåler dobbeltsett, legger Ingulstad til.

Ber om tålmodighet

Og når de reisende våkner opp til den varslede nye hverdagen, har trafikkselskapene og samferdselsministeren samme førjulsønske:

– Jeg håper folk er tålmodige og tar høyde for at det kan bli visse innkjøringsproblemer når man skal gjennom en så stor omstilling, er Arnstads oppfordring til kollektivpassasjerene i dagene etter 9. desember

Mer fra Dagsavisen