Kultur

Brøt markedsføringsloven – kan slippe straff

Forbrukerombudet: – Vi ønsker at de skal få forståelse for regelverket.

Forrige uke skrev Dagsavisen at Marcus og Martinus ba publikum om å «løpe og kjøpe» faneffekter under en konsert i Oslo. Nå har Forbrukerombudet kontaktet både M&M Merchandise, som står for bandets såkalte «MMStores», og Anti, tvillingenes management. Forbrukerombudet mener M&M Merchandise sin markedsføring av faneffekter inneholdt direkte kjøpsoppfordringer til barn, noe som er i strid med markedsføringsloven. Likevel er M&M Merchandise og Anti kun kalt inn til et møte med Forbrukerombudet.

Se video: Her ber Marcus og Martinus barna løpe og kjøpe

Espen H. Rusdal kommenterte: Marcus & Martinus er redusert til selgere av armbånd, t-skjorter og hettegensere

– Vi har bedt M&M Merchandise stanse denne typen markedsføring på fremtidige arrangementer. Vi inviterer til møte fordi vi ønsker at de skal få fortsåelse for regelverket, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

– Hvis de ikke ønsker å følge vårt forelegg må vi vurdere om vi skal gå frem formelt til et vedtak. Da kan det ende med tvangsmulkt.

Barnas store idoler

I brevet skriver Forbrukerombudet: «Etter vår vurdering vil den direkte kontakten artistene har med sitt publikum i denne konkrete settingen bidra til å forsterke effekten av kjøpsoppfordringen i denne saken. I tillegg kommer at barn er svært lojale og blir lettere påvirket av reklame, og det må antas at kjøpsoppfordringen har stor effekt når den kommer fra barnas store idoler.» Forbrukerombudet har mulighet til å iverksette økonomiske sanksjoner som tvangsmulkt umiddelbart, men vil heller overbevise M&M Merchandise og Anti om å følge markedsføringsloven.

– Det er mer nyttig at de forstår bakgrunnen for regelverket, hvorfor det finnes og hvordan man kan følge det. Det er måten vi jobber, selv om vi kan bruke hardere virkemidler, sier Lier Haugseth.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen