Annonse
Hos Sport 1 kan kundene enkelt se hvilken barneavdeling som er ment for hvilket kjønn. Butikksjef Ida Andberg legger ikke skjul på at dette kan bidra til å opprettholde og forsterke kjønnsfordelingen. FOTO: ARNE OVE BERGO

Blått og rosa selger best til barn

– Selvfølgelig ønsker jeg ikke å bidra til et kjønnsdelt samfunn, men jeg er kremmer. Da må jeg selge det som selger.

Annonse
Innenriks

 

Av Maria Carmen Simonsen

Vil du ha «søt» eller «tøff» matboks? Rosa «prinsesseski» eller blå «flammeblåsende drageski»? Blå eller rosa logo på T-skjorten?

Kroppslig sett er gutter og jenter i tre- til tiårsalderen svært like. Men som forbrukere representerer de to kjønnene to helt forskjellige verdener – den blå og den rosa.

God butikk

I Nikes barneavdeling hos Sport 1 er det lett å skjønne hvilken avdeling som er tiltenkt hvem. Og dersom du er usikker, peker to utstillingsdukker deg i riktig retning. Butikksjef Ida Andberg legger ikke skjul på at kjønnsdelt barneavdeling er lønnsomt.

– Klart det er salgsmessig smart å ha produkter som to søsken av forskjellig kjønn ikke ønsker å arve av hverandre, bekrefter Andberg.

Hun holder fram to par joggesko for barn, ikke overraskende i rosa og blått. De er kolleksjonens bestselgere. Nesten samtlige sko har blått og rosa på seg. Salgstallene viser at jo mer blått eller rosa, desto bedre selger skoene.

Ned på detaljnivå

Butikksjefen holder fram en hvit T-skjorte med en rosa detalj i kragen.

– På grunn av denne rosa detaljen er T-skjorten beregnet på jenter, sier Andberg og legger til med et smil:

– Ikke tror jeg foreldre hadde fått en gutt til å gå med den heller.

Andberg er mor til to jenter på tre og fem år og har lagt merke til trenden hjemme. Rosa er en klar favoritt hos begge døtrene.

– Årets Bergans-jakke er blå med rosa detaljer og fôr, den fikk jeg så vidt på dem, og kun da vottene og lua fikk forbli rosa, forteller Andberg.

Hvem har makten?

Hos Sport 1 i Storgata er det produsentene selv som stiller ut produktene i butikken. Ved siden av Nikes jenteavdeling henger Kari Traas sports­kolleksjon. Den er ment for en litt eldre, men fremdeles ung, målgruppe. Der er gulvet malt rosa, og klærne står tydelig i stil.

Andberg innrømmer at det kan tolkes som at jentene skal bevege seg videre inn i den «rosa» verdenen og «skremme» bort guttene.

– Føler du et ansvar for kjønnsfordelte produkter som butikksjef?

– Selvfølgelig ønsker jeg ikke å bidra til et kjønnsdelt samfunn, men jeg er kremmer. Da må jeg selge det som selger. Og det viser seg gang på gang at blått og rosa selger bedre enn de andre fargene. Men som mor hadde det vært hyggelig å se litt flere farger på barna.

 

 

– Utviklingen er et stort tilbakeskritt

Likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik (bildet) har bitt seg merke i sportsbutikkenes kjønnsdelte produkter. Hun mener hovedproblemet ligger i at fargene fortsatt representerer en gammeldags rollefordeling.

– Denne utviklingen er et stort tilbakeslag. En ting er at guttene bruker blått og jentene rosa, men fortsatt representerer disse fargene det «tøffe» og «søte», «makt» og «omsorg». På den måten opprettholdes de stereo­typiske kjønnstrekkene vi ønsker å viske ut, mener Ørstavik.

– Men butikkene må jo selge varene sine?

– Selvsagt. Og jeg ønsker ikke å stiller produsentene eller butikkene ansvarlig. Men jeg skulle ønske at de var mer bevisst på valgene sine. Samtidig bør foreldre være bevisste på hvordan markedskreftene påvirker barna.

Annonse