Innenriks

Årsavgiften slås sammen med bilforsikringen

Årsavgiften for kjøretøy har i en årrekke kommet på en giro i mars, nå blir det en slutt på det. Regjeringen og finansminister Siv Jensen lanserer nå en større omlegging av innbetalingen.

Bilde 1 av 2

Selve omleggingen trer først i kraft fra 2018, men grunnen til at hun snakker om det allerede nå, er at den skal følge kjøretøyets forsikringsavtale.

For bilister som betaler for ett år av gangen, vil dette fra 1. februar synes på regningen.

– Vi har jobbet med forsikringsselskapene, grundig og over tid. De har ønsket det velkommen, og har langt mer fleksible muligheter enn det vi har. Årsavgiften skal følge ansvarsforsikringen, som alle må ha.

Jensen sier det har vært bred politisk enighet om dette siden 2002, men at det ikke har vært gjort noe med det før nå. I omleggingen ligger det også nye elementer.

Avgiften kan betales måned for måned. Noe som gjør at folk som har en bil de bare bruker om sommeren, slipper å betale avgift for de månedene den står i garasjen. Det vil også gjøre at man slipper å betale for hele året hvis man selger en bil midt i.

NAF fornøyd

– Det er viktig og riktig. Vi har kjempet for dette lenge. Det gjør det enklere for bileierne. De slipper å få en eller flere store enkeltregninger, én gang i året, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Han ønsker at mest mulig av avgiftsleggingen flyttes over til bruken, og ønsker veiprising.

– Slik at folk som bor i distriktene, som er helt avhengig av bil, betaler mindre, mens det kan være langt dyrere der det er andre alternative transportmetoder, som i og rundt byer, sier Skjøstad.

– Dette ligger i grenseland mellom Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Men det har ikke vært noe vi har tatt opp, foreløpig. Vi har tatt en ting av gangen, svarer finansministeren.

Skjøstad lover at de skal følge med, slik at det i den nye prosessen ikke sniker seg inn nye gebyrer og andre utgifter som vil gå ut over bileierne.

I tillegg reduseres avgiften med 12 prosent for bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter. Det skal ifølge regjeringen gjøre at avgiften nå er på samme nivå som i 2005 hvis man justerer for prisstigningen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Noen kroner per bil

– Dette er en gladnyhet. Det er en historisk reduksjon, årsavgiften har jo inntil nå bare gått opp, opp, opp. Det har aldri tidligere skjedd at den har gått ned, sier Siv Jensen blant biler på EU-kontroll i verkstedhallen på NAF-senteret ved Hasle i Oslo.

Jensen sier dette innebærer 1,2 milliarder kroner i rene lettelser.

Finansdepartementet sier at forsikringsselskapenes kostnader ved innføringen av det nye systemet vil kunne variere, men er estimert til noen få kroner per bil. Årsavgiften vil bakes inn i prisen på forsikringen og skal på den måten bli en del av priskonkurransen i forsikringsmarkedet.

Tom Staavi, informasjonsdirektør i Finans Norge som er hovedorganisasjon for finansnæringen i Norge, blant annet forsikringssektoren, sier kostnaden ligger hos forsikringsselskapene.

– Departementet inviterte forsikringsbransjen til å legge årsavgiften over på forsikringsregningen. Forsikringsselskapene har tatt kostnaden ved implementeringen i systemet, sier Staavi.

Skal hente inn utgiftene

Han sier i tillegg at dette nok ble noe dyrere enn først antatt, men at det finnes en stor oppside i det nye systemet.

– Ved å slå de to systemene sammen håper forsikringsbransjen at de kan fjerne de 100.000 kjøretøyene på norske veier som kjører uten forsikring, som ofte gir store ekstrakostnader for bransjen når de er involvert i en ulykke.

Staavi tror de kan hente inn mye av de nye utgiftene her.

– Å få bilforsikringen og årsavgiften inn i ett løp, er samfunnsbesparende og gjør livet enklere for bileierne, sier Staavi. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen