Helg

Ser ikke mørkt på framtida

Oljeanalytiker Thina Saltvedt gråter ikke over lav oljepris. Hun mener prisfallet er godt nytt for klimaet.

Hvem: Thina Margrethe Saltvedt, oljeanalytiker i Nordea Markets.

Hvorfor: Den siste uka har oljeprisen og kronekursen falt kraftig.

 

Før 2013 spådde du at oljeprisen det året i snitt ville bli 108 dollar. Den ble 108 dollar. Hvordan ligger du an med din spådom for 2014?

- Kjempegodt, haha! Jeg tror ikke vi skal snakke så mye om det. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke så at prisen skulle falle med 45 prosent. Det var det ingen andre som trodde heller.

Hva er det korte svaret på det voldsomme fallet i oljeprisen?

- Det som har påvirket prisen mest er den kraftige veksten i skiferoljeproduksjonen i USA. En annen faktor er den svake veksten i oljeetterspørselen i land som Kina og Japan og i eurosonen. I tillegg har OPEC-landene endret sin strategi. Før opererte de som et kartell. I år har de drevet en mer markedsorientert prissetting.

Er det begynnelsen på slutten av oljeeventyret vi nå ser?

- For Norges del så mener jeg vi har nådd inntektstoppen. Vi har hatt flaks de siste årene. Produksjonen har vært fallende siden 2001, men den kraftige prisstigningen har kompensert for det. Men det kan jo ikke fortsette i all evighet. Den høye oljeprisen de siste årene har ført til at vi har fått et permanent skifte på etterspørselssiden. Hele transportsektoren, som har vært basert på olje og gass, er nå i endring.

Kronen stuper, oljeprisen faller og jobber forsvinner. Ingen krise, sier finansministeren. Er du enig?

- Jeg vil heller ikke kalle det en krise, men det vi nå ser har gått urovekkende fort. Det kan man bli skremt av. Men hvis fallet fortsetter, kan vi bruke mer penger på våre offentlige budsjetter for å motvirke at kronekursen stuper. Vi har ikke brukt handlingsregelen fullt ut.

Hva blir oljeprisen i 2015?

- Vi har nedjustert prisen til 62 dollar. Vi ser for oss en svak utvikling i første halvår. Det produseres fremdeles mer enn etterspørselen øker, derfor kommer det til å ta tid før prisen stabiliserer seg igjen. Det er også en del strukturelle endringer som vi må ta hensyn til, som at det går dårligere enn forventet med økonomien i Kina. OPEC-landene får også sterkere konkurranse fra USA og Russland. Mindre kartellvirksomhet betyr at prisen vil holde seg lavere.

Hvordan vil folk flest merke fallet i kronekursen og oljeprisen i tida framover?

- Bensinprisen vil bli noe lavere, men ikke så mye siden kronekursen er svekket. Vi kjøper jo olje på et internasjonalt marked. Med lavere valuta blir det dyrere å dra på ferie i utlandet. I oljesektoren vil flere miste jobben, men mange vil forflytte seg over til andre sektorer, så det trenger ikke bli så dramatisk. Vi må huske at eksportnæringer som fiskeri og skogdrift opplever gode tider når prisen faller. Jeg mener også at det er en nødvendighet at vi begynner å tenke på en omstilling nå. Vi trenger flere bein å stå på.

Hvilke grep ville du tatt hvis du var Statoil-sjef i dag?

- Jeg ville fokusert mer på kostnader enn vekst. Jeg ville også sett på de store trendene i oljemarkedet. For eksempel på transportsiden. Bør vi tenke mer fornybart? Det er ikke gitt at de prosjektene som var lønnsomme for to år siden er det i dag. De strukturelle endringene kommer raskere enn mange har forutsett.

Du blir stadig mer synlig i mediene. Hvor mye av uka går med til å svare på spørsmål fra journalister?

- Jeg bruker litt tid på det, men mesteparten av tida går med til å besøke kunder. Men jeg synes det er lærerikt å snakke med journalister. Mye av det dere spør om, er spørsmål som også mine kunder vil ha svar på.

De grønne mener lav oljepris er godt nytt for klimaet. Er du enig?

- Det kan ses fra to sider. Lav oljepris fører til at en del oljerelaterte prosjekter bremser opp. De dyreste prosjektene som Castberg-utbyggingen vil bli satt på vent i en lengre periode. Sånn sett er lav oljepris bra for klimaet. Samtidig har den kraftige veksten i oljeprisen de siste årene bidratt til endringer i transportsektoren og energieffektivisering. Det presset blir ikke like stort lenger. Men jeg tror dette er en ikke-reversibel utvikling. Folk kjøper ikke mindre energieffektive biler fordi bensinen blir litt billigere.

Du sitter i klimarådet som klima- og miljøminister Tine Sundtoft har nedsatt. Hva er de viktigste tiltakene Norge må gjøre for å få utslippene ned?

- Én ting er å kutte klimautslippene, men vi må også bygge opp en grønn industri som kan skape vekst. Jeg ser for meg at vi kan bruke mye av teknologien og kompetansen fra olje- og gassektoren til å bygge opp et grønt «cluster». Vi må tørre å tenke stort, slik vi gjorde da vi bygde opp oljeindustrien. Det virker som Sundtoft vil det.

Du har vært kritisk til regjeringens klimasatsing. Men nå ser du altså framskritt?

- De er i hvert fall på rett vei. Det viktige er at de tør å ta et stort skritt. For politikere som sitter for fire år av gangen kan det oppleves farlig, fordi det ikke er sikkert at de får kreditt for investeringene i denne stortingsperioden. Men jeg tror og håper at Sundtoft tør. Det er også lettere å få gjennomslag for en stor satsing når vi ser et fall i oljeprisen.

Så prisfallet kom i rett tid?

- Ja, det kan man si. Når det ikke går så det griner, må vi finne noe annet enn oljen å lene oss på.

Mer fra: Helg