Kultur

Østeuropeere i Chanel

Øst-Europa ikler seg Chanel. Fotografiene er blitt til en stor salongbordbok og en vandreutstilling som nylig åpnet i Warszawa.

Bilde 1 av 5

Anja Rubik, Malgosia Bela, Karolina Kurkova, Monika Jagaciak og Kasia Struss er ettertraktede toppmodeller og velkjente navn for moteinteresserte. Og alle kommer fra Øst-Europa, et mekka for talentspeidere fra internasjonal modellbransje. Når de nå poserer i vintage Chanel-kreasjoner er det fordi det svensk-ungarske fotografparet Ingela Klemetz Farago og Peter Farago har foreviget dem i sitt nye kunstprosjekt «Women in Chanel», en ny bok og en vandreutstilling som denne uka åpnet i Museum of Sculpture i Królikarnia, en del av Nasjonalmuseet i Warszawa.

Eksklusivt samarbeid

Det svensk-ungarske kunstnerparet har lang fartstid i motebransjen, hun som modell og stylist og han som fotograf. Det unike samarbeidet de har fått til med Chanelhuset kom i gang etter en fotoserie de samarbeidet om for et internasjonalt motemagasin. Bildene vakte begeistring hos sjefdesigner Karl Lagerfeld, som åpnet dørene inn til motehusets aller helligste: den rikholdige samlingen av vintage Chanelkolleksjoner.

– Vi ble nærmest slått i bakken av hvor vakre og ikke minst tidløse disse plaggene er, og vi syns det var synd at de skulle bli liggende gjemt for offentlighetens øyne i et hvelv, fordi vi tror mange vil ha stor glede av å se dem, sier Peter Farago på telefon fra Warszawa.

Øst-europeisk skjønnhet

Parets «Kvinner i Chanel»-prosjekt startet i 2012 med boka og utstillingen «Northern Women in Chanel» som viste nordiske modeller iført eksklusiv Chanel design, en utstilling som blant annet gjestet Norge på Verdens Ende. Denne gang er det modeller fra Tsjekkia, Romania, Ungarn og Polen som poserer for Faragos kamera, og Ingela og Peter Farago sier det ikke er noen tilfeldighet at motebransjen henter så mange modeller fra nettopp Øst-Europa.

– Østeuropeiske modeller er berømte for sin mørke, poetisk stil, den er mer edgy enn for eksempel den skandinaviske, romantiske looken. De har en voksen, intellektuell utstråling som moderne medier er sulteforet på. Flere av modellene i vår bok er også dyktige på andre områder innen kunst eller idrett, noe de kommuniserer slik at skjønnheten blir dypere, og kanskje mer ekte enn bare overflate, sier Ingela Klemetz Farago, og nevner blant annet Malgosia Bela som er en anerkjent konsertpianist i tillegg til modelljobben.

Ingela Klemetz Farago tror også vi kan takke geografien på våre hjemsteder for hvordan vi blir seende ut fysisk.

– Øst-Europa er værhardt og kontrastfylt landskap. Tenk bare på vinden som uler over de store ungarske slettene og de dramatiske fjelltoppene i Karpatene – det gjenspeiler seg i skulpturelle kinnbein, mørke øyne og intense blikk, sier den entusiastiske svenske stylisten.

Kunst møter mote

Farago-parets fotografier forteller historier helt uten ord. Visuelt har de mer til felles med filmbilder enn med trendy motefoto à la snapshotstilen som florerer i sosiale medier. Noen er inspirerte av kjente historiske kvinner, man aner en Madame Curie i laboratoriet eller en skulptørs modell i atelieret.

Peter Farago innrømmer at han var en av de siste til å gå over til å jobbe digitalt. Chanel-prosjektet er, med sine store kunsttrykk og glossy salongbordbok med over 200 bilder, et kritisk stikk til en bransje der kravene til nyheter og konstante oppdateringer bare øker. Der levetida på et instagrambilde er på rundt 30 sekunder, ønsker de å produsere noe mer varig.

– Ja, det er et lite opprør mot hurtigmote og kjappe forbrukstrender. I likhet med Chanel ønsker vi å skape noe tidløst. Forhåpentligvis kan folk se på disse bildene om ti eller tjue år og fortsatt oppleve dem som relevante. Jeg tror mennesker har behov for mer varige opplevelser enn bare fast fashion og internett, sier Peter Farago.

Boka «Women in Chanel» selges på parets egen nettside og i utvalgte bokhandlere i begrenset opplag. Etter Warszawa skal bildene på turné, men det uklart om de kommer til Norge denne gang.

– Merkelig nok er det fortsatt en liten barriere mellom hva mange land oppfatter som kunst og hva som oppfattes som mote. Men i land med en lang motetradisjon som for eksempel Frankrike og Italia, har moten sin naturlige plass blant bildekunst, litteratur, poesi og film, sier Peter Farago.

Mer fra Dagsavisen