Annonse
I kø for luksus eller mat og klær. FOTO: HELLE GANNESTAD

Livet er en kø

KOMMENTAR: Jeg så dem i går morges på vei til jobb, køen av joggedresskledde gutter og jenter – mest gutter – som hadde tatt oppstilling utenfor en butikk i Grensen. Kø er ikke noe nytt, bare veldig ironisk.

Annonse
Ille til mote

Vi nordmenn er vant til kø. Busskø, billettkø, polkø og salgskø, samt rushtrafikk og kø for å komme gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassene. Men, luksuskøen er en ung slektning, og en som stadig gjør seg mer bemerket.

I et land der vi har alt vi trenger og vel så det, er det blitt et vanlig syn at folk køer utenfor klesbutikker – ikke fordi det er salg, men fordi de vil ha kloa i eksklusive merkevarer. Eller enda råere – for å få lov til å bli med i trekningen om å kjøpe klær og sko til blodpris. Køene foran Hennes & Mauritz’ designerkolleksjonsalg er nærmest blitt en tradisjon. Og etter at Yme på Karl Johan fikk muligheten til å selge Kanye Wests ettertraktede Yeezy-kolleksjoner, har de hatt ukelange køer hver gang de får inn noe nytt fra merkevaregiganten. Og selvfølgelig er det mye å tjene, og ikke bare for butikkene, men for kundene også.

Se snakkis: I kø for Kanye

Turister kommer nemlig ikke lenger til Norge bare for å se fjorder og fjell. Svak krone har gitt næring til en ny form for turisme med pengesterke shoppere som kommer til Oslo for å beveger seg i en radius mellom Louis Vuitton, Eger og Paleet. Der handler de dyre designervesker, sko og klær for en flat formue, før de tar flyet hjem igjen til Kina og Japan kjappere enn du klarer å si Nicolas Ghesquière.

Noen vil sikkert ha varene selv, men gjensalg av luksusvarer på nettet er også big business. Og så gode penger kan man tjene på smarte innkjøp at det er verdt å reise verden rundt og bo på hotell for å få kloa i de rette greiene. Et eksempel: Den perlebesatte Balmainkjolen som Oliver Rousteing designet eksklusivt for Henne og Mauritz i fjor, kostet fem lapper da kjeden la ut Balmain-salget i fjor høst. Kjolen, som var en nærmest tro kopi av en fullpris-kjole fra Balmain, ble solgt i et begrenset antall og var det dyreste plagget i H & M-kolleksjonen. Da jeg søkte på kjolen på eBay for noen måneder siden, var prisantydningen på den dyreste 90.000 norske kroner. Og budrunden var aktiv.

Les også: Balmain-lansering i Oslo

Verdens skjevfordeling er ikke noe nytt, men når bildene av rike ungdommer som køer for å få lov til å shoppe klær til blodpriser, flimrer foran øynene våre samtidig med TV-bildene av folk som står i kø for mat, jobb, eller på flukt fra krig og nød, blir jeg matt. Det er så midt i trynet, liksom – hvor forskjell det er på folk. Og det kan være verdt å tenke på mens vi sitter i kø til påskefjellet.

Les også: Kanye West skaper kø i Oslo

Annonse