Kultur

Hijab-chic

KOMMENTAR: Dolce & Gabbana satser på muslimske kvinner.

Denne uka lanserte Dolce & Gabbana sin Abaya-kolleksjon som hovedsakelig er beregnet på det muslimske motemarkedet.

Kolleksjonen består av en rekke plagg i det italienske motehusets signaturdesign – sterke farger, perlebroderier og morsomme trykk. Eneste forskjell fra den «vanlige» kolleksjonen er fraværet av tettsittende plagg og sexy utringninger. Isteden lanserer de en serie heldekkende luksuskaftaner og kjoler med matchende sjal og hijab. Bildene av den brennheite kolleksjonen ble først lagt ut på Style.com/arabias instagramkonto og nettsider – der interesserte for øvrig kan se hele kolleksjonen.

Modellene bærer kule D & G-solbriller og vesker og alt sammen med det italienske motehusets overdådige crazy-estetikk. Bildene går nå sin seiersgang i sosiale medier og jeg vil tro muslimske jenter over alt vil kunne glede seg og bli inspirerte av denne kolleksjonen, selv om ikke alle har råd til å sprade rundt i ekte D & G.

Men kan et religiøst hodeplagg – eller kors for den saks skyld – være mote? For Dolce og Gabbana er svaret åpenbart ja, de har lekt seg med krusifikser og katolsk-historiske effekter i årevis. Men det muslimske hodeplagget skaper alltid sterke reaksjoner i vår del av verden. «Normalisering av kvinneundertrykkelse», skrev leserne av svenske Expressen i fjor høst da avisen trykket et bilde av en modell iført hijab fra butikkjeden Åhlens høstkampanje. Butikk­kjedens PR-sjef Weronica Nilsson hevdet bildet ikke var ment som noe politisk statement for eller mot hijab, men et ønske om å være relevante og speile dagens svenske samfunn der mange forbrukere også bærer hijab.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vil man vite hvordan en trend oppstår, har en klok kollega lært meg: follow the money. Og kanskje kommer det som et sjokk, men folk i hijab shopper også. Ganske mye faktisk, og særlig under Ramadan. Derfor har Chanel i flere år valgt å holde egne catwalk-lanseringer i Dubai og en rekke motehus har innført såkalte Ramadan­kolleksjoner ettersom tall fra handelsstanden viser at shopping­aktiviteten stiger dramatisk i fastetida.

Mens luksusmarkedene i Kina og Russland daler, utgjør muslimske forbrukere en kjøpesterk og stor gruppe som tydeligvis mer enn gjerne heller shopper enn å spise. Ces’t magnifique, no?

Mer fra Dagsavisen