Annonse
LUFTENS BARON: SAS-pilotene unngikk streik. Men kampen i luften er ikke over, lover Jens Lippestad, de norske SAS-pilotenes fagforeningsleder.

– Et ondsinnet forsøk på sverting

Pilotstreiken ble avblåst. Men SAS-pilotenes mann Jens Lippestad er fortsatt forbanna.

Annonse
Intervjuet

Torsdag morgen ble pilotstreiken i SAS avblåst etter at Norsk Flygerforbund og Parat ble enige med NHO Luftfart/SAS om ny tariffavtale. Det var varslet plassoppsigelse for 588 piloter. Hva er bakgrunnen?

– SAS har vært i krise i ti år. Pilotene har forsøkt å bøte på dette ved å jobbe stadig mer med svekkede økonomiske vilkår. På et tidspunkt når du en grense for hva som er forsvarlig. Der er vi nå.

Over tid har arbeidsbelastningen blitt uholdbar. Tolvtimersdager etterfulgt av korte hvileperioder er ikke uvanlig. Folk kan jobbe sju helger på rad, i tillegg til tilfeldige ukedager. Mange av våre langdistansepiloter sliter med søvnmangel. Vi er spesielt bekymret for pilotene på kortrutene med opptil seks landinger per dag – uten rett på noen pauser. Vi spiser ombord mens vi flyr. I tillegg aner ikke folk hvordan de skal jobbe den neste måneden før 14 dager før turnusen starter. Før skiftplanen legges fram er alt åpent. Det gjør det umulig å planlegge på hjemmebane. Vårt krav handlet ikke om lønn, men om mer forutsigbar arbeidstid og tid til å ta seg inn før man skal tilbake på jobb.

Er det en kamp for rettigheter eller flysikkerhet?

– Vi liker ikke å sette spørsmålstegn ved flysikkerheten, men når vi nærmest til enhver tid balanserer på lovens ytre rammer, så øker risikoen for uhell. Når vi kjemper for egne rettigheter knyttet til arbeidsbelastning, er det også et spørsmål om bedre flysikkerhet.

Ifølge NHO Luftfart krevde dere mer enn det svenske og danske kolleger har fått. Hvem snakker sant?

– Vi snakker sant, jeg kan dokumenter det og SAS/NHO kjenner også tallene Jeg utdyper det gjerne. Dette er en svertekampanje for å vende publikum mot oss og brekke ned moralen til våre medlemmer. Med to bittesmå unntak, som var nærmest kostnadsnøytrale for SAS, inneholdt vårt siste tilbud utelukkende elementer som allerede finnes i Sverige og Danmark.

SAS-piloter tjener en million pluss, har firedagersuke og jobber maks 180 dager i året, ifølge NHO Luftfart. Stemmer det?

– Det er et ondsinnet forsøk på å sverte oss SAS-ansatte. Det er sant at piloter som har jobbet over 20 år i SAS og har blitt kaptein, tjener én million kroner i året – punktum. Helvariable skiftordninger, helgearbeid, søndager, jul og påske gir ingen ytterligere tillegg eller overtidsbetaling. Som nyutdannet pilot, ofte med en million kroner i studiegjeld, tjener du i overkant av 400.000 kroner i året. Når det gjelder arbeidstid er det riktig å snakke om arbeidsdøgn og ikke arbeidsdager. Vi kan jobbe nær fire tolvtimersdager i løpet av en uke. Vår normalarbeidsuke er på 47,5 timer og ikke 37,5 som er det vanlige. Mange av disse timene er om natten. Flere av påstandene som kom fra NHO Luftfart var direkte løgn og svært konfliktskapende.

Bør folk la være å kjøpe billigbilletter?

– Det er ikke i seg selv noe galt med en billig billett, men folk må tenke over hvilken selskapsstruktur og samfunnsmodell de støtter. Kjøper du Ryanair-billett, sponser du et system som notorisk unndrar seg alle former for avgifter. Det samme gjelder på mange andre samfunnsområder. Spørsmålet er derfor hva slags samfunn vi vil ha. Det er veldig få bransjer der du ikke kan erstattes av løsarbeidere fra lavkostland. Er det et slikt arbeidsliv vi ønsker for barna våre? Det er blitt en slags sykdom å jakte det billigste.

I 1995 forlot du Luftforsvaret for å bli SAS-flyger. Hvordan er arbeidshverdagen endret siden den gang?

– «The golden days» i SAS var definitivt over allerede den gang, men forholdene var atskillig mer levelig. Arbeidsbelastningen til SAS-pilotene har økt med 50 prosent, mens lønna nærmest har stått stille. Luftfarten er blitt en råtten bransje. Det er en suksessfaktor å være god i regelshopping og opptre maksimalt kreativt for å unngå skatter og avgifter – og på den måten unndra seg å bidra til fellesskapet.

Hvordan vil du karakterisere internasjonal luftfart?

– Ganske grisete og litt ute av kontroll. I USA har det vært noen tragiske ulykker, etterfulgt av en bedre regulering av bransjen som både er blitt tryggere og mer lønnsom. I Europa står man fortsatt med et mangelfullt regelverk og en usunn konkurranse. Ett eksempel er det som kalles «pay to fly», der unge, nyutdannede piloter faktisk må betale flyselskaper penger for å få innpass og skaffe seg erfaring og flytimer. For selskapene er dette en del av inntjeningen. Andre tvinges til å flytte til skatteparadis for å få jobb, slik at arbeidsgiver slipper å betale alle sosiale avgifter for deg.

Historisk sett, hva bør SAS-ledelsen angre på?

– Diverse forsøk på å vokse gjennom oppkjøp. De mest grelle eksemplene er vel oppkjøp av Spanair og British Midland som det kostet SAS over ti milliarder kroner å komme seg helt ut av. De burde heller satset på egne, ekstremt motiverte og lojale medarbeidere. Der har de sviktet.

Hva er luftfartens «fake news»?

– At Ryanair la ned på Rygge på grunn av seteavgiften. De ville ikke følge norsk lov om ansettelser. Det var saken.

Hvilke beslutning skulle ikke vært tatt i norsk luftfart?

– Innføring av passasjeravgift kamuflert som miljøavgift i 2015. Og dernest; at man endret utlendingsforskriften som gjør det mulig for tredjelandsborgere å jobbe på norskregistrerte fly. Det er en stor trussel mot norske arbeidsplasser og norsk kompetanse.

Du er utdannet jagerpilot i USA, har både krigsskolen og stabsskolen og skulle egentlig vært på vingene under Gulfkrigen. Er du en «kriger»?

– Jeg er en lagspiller, men kan være ganske tøff både på sak og i ord. Jeg liker å sette meg mål og nå dem, og trives med å lede andre. Også er det utrolig viktig for meg å være «fair» og real uansett situasjon.

Annonse