Annonse
GLEDER SEG: Scenograf Gjermund Andresen (fra venstre), sopran Stina Steingrim Levvel, bassbaryton Emil Havold Næshagen og markedssjef Siw Malin Langseth står klare i amfiet med utsikt til den spesialdesignede scenen på Fredriksten festning.

Med festningen som springbrett

Med en spektakulær versjon av Tryllefløyten, håper bassbaryton Emil H. Næshagen (24) og sopran Stina S. Levvel (33) å trollbinde både publikum og viktige bransjefolk.

Annonse
Halden24

– Det blir den hittil største oppsetningen vi begge har tatt del i. Så det er klart vi håper å bli oppdaget for gode prestasjoner og at dette kan føre oss til noe enda større, forteller Næshagen fra Råde og Levvel fra Fredrikstad til Dagsavisen Østfold.

De to har to av hovedrollene når den første Tryllefløyten-forestillingen neste uke går på den åttetallsformede scenen på Fredriksten festning onsdag. I amfiet som er bygget og spesialdesignet for anledning, er det plass til 2.800 publikummere, og i går var 85 prosent av billettene revet bort. Opera Østfold håper Emil Havold Næshagen og Stina Steingrim Levvel får sjansen til å opptre for fulle tribuner.

15 millioner i budsjett

Norges største utendørsopera har planer om å begeistre og overraske med sin versjon av klassisklegenden Wolfgang Amadeus Mozarts siste verk, som hadde premiere bare to måneder før han døde i 1791.

Oppsetningen har et totalbudsjett på rundt 15 millioner kroner, og involverer om lag 100 scenekunstnere pluss tre orkestre – Det Norske Blåseensemble, Wermland Operas orkester og Oslofjord Kammerfilharmoni.

– Det blir en magisk stemning i skumringen her på Fredriksten festning, og en spektakulær opera i storformat. Det er fantastisk med de historiske rammene vi har her, sier markedssjef Siw Malin Østli Langseth i Opera Østfold.

Det er operasjefen selv, Pål Scott Hagen, som har hatt æren av å velge årets stykke i rekken av operaoppsetninger på Fredriksten annethvert år siden 2005.

– Det som skiller Tryllefløyten fra mye annet, er at den er mer tilpasset familier og barn. Mye opera er dystert og tungt, forklarer scenograf Gjermund Andresen fra Sarpsborg.

– Tryllefløyten er en av få operaer med «happy ending», legger markedssjef Langseth til.

Rookie-opera

Stina Steingrim Levvel har rollen som førstedame, og utfører det «Nattens dronning» planlegger. Hun representerer mørket i fortellingen og er en av de onde. Men komedien Tryllefløyten er sammen med Karmen den beste operaen man kan debutere med som publikummer, mener hun.

– Det er skikkelig rookie-opera, med mange kjente operahits og en lett historie. Det er et eventyr, som passer for barn, forklarer Levvel.

Tryllefløyten (Zauberflöte) er en opera i to akter. Selv kalte Mozart Tryllefløyten et syngespill fordi den inneholder mye dialog. Operaen er skrevet på tysk, men framføres på norsk på Fredriksten festning.

I eventyroperaen utspiller det seg en kamp mellom det gode og det onde. Etter å ha kjempet mot et uhyre, blir prins Tamino spurt om han kan redde datteren til Nattens Dronning, Pamina, fra Sarastros makt. Tamino blir umiddelbart forelsket i Pamina etter kun å ha sett et bilde av henne, og dronningen lover ham Paminas hånd hvis han lykkes. Uten helt å vite hva han begir seg ut på, drar Tamino i vei til Sarastros rike i selskap med den livlige og jentegale fuglefangeren Papageno – denne gang i Emil Havold Næshagens skikkelse og røst.

– Regissør Ivar Tindberg sier Emil har gull i halsen. Han er et stortalent, beskriver Langseth, før stortalentet proklamerer:

– Opera er for meg den komplette musikkformen.

Fra rock til opera

Sammen skal Tamino og Papageno gjennom mange prøvelser, og det skal vise seg at ikke alle de møter på veien er det de alltid begir seg ut for å være. Likevel har altså Tryllefløyten en lykkelig slutt, der kjærligheten og det gode seirer.

Næshagen var faktisk en ambisiøs og optimistisk rocker i sine enda yngre dager, men læreren hans ved musikklinja på Kirkeparken videregående skole i Moss ville det annerledes.

– Du skal inn på operahøyskolen, sa han til meg etter første time. Jeg lot meg styre, og senere har interessen bare vokst. Nå er jeg fullstendig bitt av basillen, forteller han.

Levvel på sin side er også på vei opp og fram innen opera etter et mangeårig utdanningsløp som inkluderer to mastergrader og utenlandsstudier.

– Nå håper vi dette er en døråpner for oss begge. Man er dog aldri bedre enn sin siste forestilling, så vi er klare til å gi alt, lover hun.

Annonse