Annonse
ØVER: Det øves intensivt før premieren på musikalen "Den Hvite Dame" på Fredriksten festning.

I full sving før musikalpremiere

Musikalen "Den Hvite Dame" er i rute. Marita Rognøy og resten av teamet jobber hardt inn mot premieredagen.

Annonse
Halden24

Av Hilde Kristin Gustavsen

Det snekres og males og lys- og lyddesignerne er på plass. Fredriksten festning og området ved Nedre Magasin blir forvandlet til scene og tribuner, og snart kan det øves for fullt. "Den Hvite Dame" er en musikal basert på en myte, men det er intet hinder for sang og musikk, alvor og lek - ei heller for en forestilling i både fortid og nåtid.

Prosjektleder Marita Rognøy er sånn passe stresset, henter seg en kopp med te hos frivilligansvarlig Bente Saksgård. Og så slår hun seg ned i gresset og får god utsikt til scenesnekringen.

- I år gleder jeg meg mye mer enn i fjor. Vi er på det andre året med Den Hvite Dame  og jeg føler at vi har mye bedre kontroll og oversikt over alt, sier Marita Rognøy.

I fjor ble det en suksess, det må kunne sies, og Rognøy forteller om fantastiske tilbakemeldinger - fra vanlige publikummere så vel som fra profesjonelle storheter fra hovedstaden.

Endringer i scenografi og musikk

I år er det noen forandringer, både hva gjelder scene, lyd og lys, men også i ensemblet. Det blir en helt ny Penelope, hovedrollen som Den Hvite Dame skal gestaltes av Julie Moe Sande fra Det Norske Teateret, en utøver på vei opp og fram.

Ellers vil publikum fra i fjor oppleve nye ting i forestillingen også, kan Rognøy fortelle, men ikke slik at de ikke kjenner igjen forestillingen.

- Scenografien er i år på åtte meter, svart og ikke brun som i fjor, og rekvisitter, lyd og lys er de tingene som vi har lagt vekt på for å få den tyngre og litt mystiske stemningen. Når det gjelder musikken er det også noen forandringer. En av hovedrollen har fått en ny, egen sang. Så er bestyrerinnens vuggesang blitt bygget ut og blitt mektigere, og det er i tillegg noen nye arrangementer i musikken, forteller Rognøy.

Familieforestilling

I fjor var publikummere helt nede i femårsalderen tilstede, men i år er det blitt satt en anbefalt aldersgrense fra sju år.

- Forestillingen passer for alle fra sju til 100 år, sier Marita Rognøy og smiler.

Hun kaller samtidig prosjektet for en utviklingsarena, en arena mange aktører har fått et springbrett ut fra siden de nå søker utdanning mot dans og teater.

Spøkelset og Den Hvite Dame tilhører Halden og festningen, i alle fall hvis Rognøy får bestemme. Hun forteller at den er en kake på Vestlandet, noe annet andre steder, men den har engasjert haldensere i årtier og ikke minst tidligere, nå pensjonerte soldater, som påstår at de har sett ''henne''.

Uansett er det snart premiere, og de profesjonelle folkene begynner å komme til Halden for å ta fatt på oppgavene de har fått.

Utfordring med utescener

Tre viktige personer i produksjonen har nå kommet til festningen og fått sine oppdrag, og alle tre er nye av året. Lyddesigner Reidar Andreas Richardsen har vært tilknyttet flere norske teatere, og har noen titalls oppsetninger bak seg. Nå er han på plass i Halden, og har skisseblokka klar.

- Vi har gode dataverktøy i dag, heldigvis, sier Richardsen til Halden24.

- Da kan vi gjøre en del av jobben digitalt, men man kan ikke simulere for eksempel fargeintensitet, så man må ha en god plan og da kan det jobbes.

Lyddesigneren er klar til å lage spennende teater og lyd for publikum, ja, faktisk lage det bitte litt ekkelt og skummelt.

- Ja, vi må lage gode show, få til en fin dynamikk, forteller Richardsen, mens han titter ned i skisseblokka han har i fanget.

Han forteller at det skal bli gøy å jobbe på historisk grunn med en historie som de fleste haldensere kjenner og er opptatt av. Lage den slik at vi får lyst til å se den - flere ganger.

- Det er en god historie i dette, som underbygger myten om denne hvite damen, sier han.

Richardsen har vært med på mange utendørsoppsetninger, og er klar over utfordringer som vær og vind. Det er et norsk fenomen teaterproduksjoner ikke kommer utenom. Richardsen håper de slipper lyn og torden, for publikum sin del, men også for utstyret slik at det ikke risikerer å bli ødelagt.

Lysdesigner Rune Bjorøy er enig med sin kollega - vær og vind utfordrer dem. Heldigvis er også lysdesigneren en erfaren utesceneskaper, og ser ikke problemene - kun løsningene.

- Det er nok bedre vær enn på Vestlandet, sier han muntert og rolig.

Bjorøy gleder seg til å ta fatt på oppgavene, som er mange og skal utføres på relativt kort tid.

- Det er viktig å oppfylle regissørens ønsker, finne måter å løse ting på, og i en slik produksjon er det mye arbeid, forteller Bjorøy.

Han synes at myter er spennende, og forteller at de har en ''egen dame'' på Den Nationale Scene i Bergen, der han holder til.

- Vi har Octavia, en skuespillerinne i Bergen, og hun sies å ''lage lyder'' i teaterhuset, sier Bjorøy med et lurt smil.

- Så historiene kommer jo fra et sted, som gjør myter spennende, så dette ser jeg fram til, kommer det fra lysdesigneren, som nå går i gang med arbeidet med å sette lys.

Octavia Sperati (død i 1918) jobbet i mange år på scenen i Bergen. Da Den Nationale Scene brant i 1983, var portrettet av Sperati det eneste som var intakt etter flammenes rov, og dermed lever myten videre.

Scenografien tar plass på brosten og gress ved Nedre Magasin, og noen endringer er gjort siden i fjor. Scenograf Even Børsum presiserer at han er en konsulent i dette, i forhold til arbeidet som ble utført i fjor.

- Regissør Tomas Glans har idèer og ønsker, og mine oppgaver her er blant annet å tydeliggjøre flere ting i år som for eksempel det å skille på ''tidshoppene'', sier den erfarne scenografen.

Med pappa på jobb

Han forteller at han har gjort seg en del tanker basert på manuset og av å se video av forestillingen, og at dette med ''tidshoppene'' menes klare skiller mellom fortid og nåtid, som det veksler mellom hele tiden underveis i forestillingen.

- Dette skal blant annet tydeliggjøres gjennom bruk av farger, så det blir en spennende prosess fram mot premieren.

Børsum har med sine to døtre, Edith og Olava, til festningen, og forteller at han ikke har vært der før. Ei heller kjenner han historien om Den Hvite Dame.

- Jeg har lest manus og gleder meg alltid til nye teaterprosjekter, men foreløpig er jeg helt grønn.

Trekløveret Børsum sitter i sola utenfor Den Gamle Kommandant og koser seg med is. Jentene er enige om èn ting: Det er morsomt å være med pappa på jobb, for da får de se så mye fint.

Håper på latter og tårer

Prosjektleder Marita Rognøy er ferdig med sin te, vandrer rundt fra den ene kroken til den andre, gir beskjeder, tar i mot beskjeder, men enn så lenge er det ingen panikk verken i eller utenfor kulissene.

Halden24 spør henne avslutningsvis om hun kan gi oss èn grunn til at vi skal komme til festningen for å se årets oppsetning av Den Hvite Dame.

- Skal man ha èn helt fantastisk opplevelse fra årets sommer, så skal man komme og se Den Hvite Dame. Du får alt: Spenning, vakker musikk og romantikk. Mitt mål har hele tiden vært å røre i folks følelsesregister. Hvis vi kan trylle fram en tåre fra øyekroken fordi at det er vakkert og trist, men også at vi kan høre latteren runge mellom murene her, da er jeg fornøyd, forklarer hun.

Det blir fortsatt hektiske dager før premieren 3. august.

Annonse