Halden

Her kan løsningen ligge for Østfolds gods-floke

Jernbanedirektoratet peker på ny godsterminal på Berg i Halden som en god kortsiktig løsning på transportutfordringene mellom Oslo og Göteborg. – Bare et tidsspørsmål før dette er realisert, mener lederen for Jernbaneforum Øst.

Bilde 1 av 2

– Berg ligger for det første fint til ved porten til Norge, og man har jernbane og vei vegg i vegg. Her er det også allerede eksisterende trafikk, selv om det er i begrenset skala, sier Roger Kormeseth i Jernbanedirektoratet.

Det er de tyngste næringslivsaktørene i Østfold som sammen med fylkeskommunen har tatt initiativet til et forprosjekt for å få mer av godstrafikken i og gjennom fylket over fra lastebil til tog. Kormeseth peker på Haldenterminalen som en nøkkel til å komme i gang med dette arbeidet.

– Må skje nå

– Det er store arealreserver her til både jernbaneutvikling på kort, mellom- og lang sikt – men ikke minst til at transportører og annen industri- og næringsvirksomhet kan samlokaliseres. Det er helt nødvendig for at man skal kunne få store volumer over på bane, at de som skal bruke jernbanen ligger i rimelig nærhet, sier Kormeseth.

Jernbanedirektoratets entusiasme tas imot med åpne armer og et bredt smil av lederen for Jernbaneforum Øst, Østfold fylkeskommunes varaordfører Siv Henriette Jacobsen (Ap).

– Vi har jobbet for dette lenge og vært en samarbeidspartner. Det som er viktig er å få til gode konkrete løsninger som får mer gods over fra vei til bane nå, og ikke vente på endelige løsninger i 2030 eller 2040. Det vi trenger er noen som kan forplikte seg til å bruke det. Det har næringslivet sagt at de vil, så dette tror jeg blir veldig bra. Gullegget vil bli klekket på Berg, sier Jacobsen.

– Positivt for Østfold

Også NHO mener en større godsterminal på Berg er svært positivt, men mener det ikke må gå på bekostning av andre viktige godsterminaler i landet.

– For nasjonal transport så er de planlagte investeringene på Alnabru og terminalene i Bergen og Trondheim helt sentrale, men hvis man får til noen tiltak på kortere sikt som ikke koster så mye på terminalen i Halden, så er det positivt for næringslivet i Østfold, sier Karoline Bjørklund, fagsjef for næringspolitikk i NHO Logistikk og transport.

Hun peker samtidig på at det aller viktigste for å få mer gods over på bane er gunstigere priser og bedre kapasitet.

– Toget bruker i dag dobbelt så lang tid som lastebiler mellom Oslo og Göteborg, og da vil ingen velge toget. Kapasiteten må bygges ut, men det innebærer enorme kostnader og investeringer som må gjøres. Derfor er det helt avgjørende at vi fortsetter å gjøre de tiltakene som vil hjelpe på kort sikt, og så må man se på de større investeringene på lang sikt, sier Bjørklund.

Vil ha nasjonalt samarbeid

Godstransporten på bane mellom Oslo og Göteborg er i dag hemmet av både mangel på dobbeltspor på begge sider av landegrensene, og den bratte Tistedalsbakken hvor det må hentes inn hjelpelokomotiv eller dele togsettene.

Siv Jacobsen ber om bedre samarbeid mellom norske og svenske myndigheter for å løse de langsiktige utfordringene.

– Vi har samarbeidet godt på lokalt plan over grensene i mange år, men det må løftes opp på nasjonalt nivå. Det må være systematisk kontakt mellom transportministrene og planer for grensekryssende transport, med særlig fokus på gods. Vi har hatt møte med så mange transportører, og tilbakemeldingene er at det gjennomgående er bedre tilrettelagt for transport på vei framfor bane, sier Jacobsen.

Kormeseth i Jernbanedirektoratet sier seg enig i at det aller største potensialet for mer gods på bane mellom de to storbyene ligger i det langsiktige arbeidet.

– Hvis man gjør noe med infrastrukturen mellom Oslo og Göteborg, så ligger det et enormt potensial for gods på bane i Østfold, men selv uten det tror vi det er et stort potensial for å komme i gang, sier Kormeseth.

Mer fra Dagsavisen