Halden

Disse reseptmidlene kjøper vi helst på nett

Mens hjerte- og karmedisin troner øverst på salgslisten til de fysiske apotekene, er det astma- og allergimedikamenter som foreløpig selger best på nett.

Av Pressenytt

Med en robust blanding av netthandel og landsdekkende butikknettverk satser Norsk Medisinaldepot (NMD) og Vitusapotek på å vinne kampen om fremtidens apotekkunder.
 
– Vår styrke er at vi ikke bare er et rent nettapotek, men at vi også har en tilstedeværelse over hele landet. Hos oss skal kundene kunne handle sømløst der de ønsker, om det så er på datamaskinen, mobilen, nettbrettet eller i et fysisk apotek, sier Marianne Næss, kommersiell direktør i NMD.

APOTEK PÅ NETT. Prosjektleder Oscar Olsen og kommersiell direktør Marianne Næss i Norsk Medisinaldepot er fornøyd med sitt toppmoderne nettapotek. Til høyre prosjektleder ved Devoteam Fornebu Consulting, Harald Buset. Foto: Henning Poulsen

APOTEK PÅ NETT. Prosjektleder Oscar Olsen og kommersiell direktør Marianne Næss i Norsk Medisinaldepot er fornøyd med sitt toppmoderne nettapotek. Til høyre prosjektleder ved Devoteam Fornebu Consulting, Harald Buset. Foto: Henning Poulsen

Menn leder an

Etter noen uker med nettsalg av reseptbelagte midler ser netthandelssjef Lene Strand en del tendenser hos kundene som handler på vitusapotek.no.

Varer i kategorien astma og allergi selger mest, etterfulgt av smertestillende medikamenter. Deretter følger medikamenter for smerte samt p-piller og potensmidler.
 
– I de fysiske apotekene ligger hjertemedisin øverst i salgsstatistikken. Årsaken er nok at vi jevnt over snakker om litt eldre og mindre digitale kundegrupper. Den erketypiske nettkunden er en mann, selv om vi ser en ganske god spredning både i alder, kjønn og geografi blant de som kjøper reseptmedisin på nett, sier Strand.
 
En annen trend er at mange nettapotekkunder foretrekker å hente varene sine i nærmeste apotekfilial.

Medisin på abonnement

Prosjektleder Harald Buset i Devoteam Fornebu Consulting forteller at Vitusapotek har fått en toppmoderne løsning for e-handel.
 
– Vi legger siste hånd på en løsning for ekspressleveranse der vi utnytter det velutbygde Vitusapotek-nettverket for å kunne levere medikamenter til kundene i løpet av noen få timer, sier Buset.
 
– Vi er også i gang med en pilot som lar kundene betale med Vipps, og i tillegg kommer det snart en abonnementsordning for medikamenter som vil lette hverdagen til kronisk syke, skyter Marianne Næss inn.

Må følge med i timen

Norsk Medisinaldepot er en ledende aktør innen legemidler og helserelaterte produkter.

Om lag 300 apoteker spredt over hele landet styres fra konsernets hovedkvarter på Alna i Oslo.

Den siste tiden har NMD også opplevd en gryende netthandel, ikke minst etter at det 19. oktober endelig ble tillatt for privatpersoner å kjøpe reseptbelagte legemidler på nett.

KOMPLEKSITET. – Det har vært et komplekst prosjekt som likevel ble levert på avtalt tid, pris og kvalitet, sier en fornøyd Sigrid Hov Fodnæss, IT-ansvarlig i NMD.

KOMPLEKSITET. – Det har vært et komplekst prosjekt som likevel ble levert på avtalt tid, pris og kvalitet, sier en fornøyd Sigrid Hov Fodnæss, IT-ansvarlig i NMD.

I mål på tid, pris og kvalitet

Devoteam Fornebu Consulting ledet prosjektet fra konsept til realisering. Konsulentselskapet sydde sammen en kravspesifikasjon, gjorde anbudsarbeidet og fungerte som prosjektleder under utvikling, testing og implementering.
 
Bak nettbutikken vitusapotek.no skjuler det seg to separate moduler. Pearl Consulting har utviklet en SAP Hybris-plattform for omsetning av vanlige apotekvarer og ikke-reseptpliktige medikamenter, mens Visma har laget en e-handelsmodul som møter myndighetenes krav ved salg av reseptbelagte medikamenter på nett.
 
– Det har vært et komplekst prosjekt der de ytre forutsetningene ble endret underveis. Likevel ble prosjektet levert på avtalt tid, pris og kvalitet. Leverandørene viste stor fleksibilitet underveis, noe som gjorde at vi kom i mål, forteller Sigrid Hov Fodnæss, IT-ansvarlig i NMD.

Mer fra Dagsavisen