Annonse
Oslofjordtunnelen er stengt ekstremt ofte. Likevel mener politikerne et nytt tunnelløp under Oslofjorden er en bedre idé enn å lage bro.

Stortingsflertallet går for tunnel fremfor bro

Regjeringspartiene og støttepartiene er enige om nytt tunnelløp i tilknytning til Oslofjordtunnelen. Partiene ønsker ikke bro.

Annonse
Fremtiden

Det ble klart da transport- og kommunikasjonskomiteen la fram sin innstilling til Nasjonal transportplan for Stortinget mandag.

I NTP har regjeringen satt av 4,5 milliarder kroner til et nytt tunnelløp, men har fram til nå ikke tatt et endelig valg. Et alternativ har vært stenging av Oslofjordtunnelen og isteden broforbindelse mellom Frogn og Røyken via Håøya.

– Målet er oppstart i første periode. Det vil gi betydelig bedre trafikksikkerhet med et nytt tunnelløp når dette kommer i gang, sier Nikolai Astrup (H), leder av transportkomiteen.

– God sikkerhet

Han mener sikkerheten vil være godt ivaretatt med kun tunnel.

– En bro koster 16–17 milliarder kroner. Og hvis man velger en bro, vil det skyve gjennomføringen mange, mange år fram i tid. Vi trenger en rask avklaring, sier han.

– Vi mener at dette først og fremst blir en trygg løsning. Når du legger to parallelle løp med mulighet for rømningsvei, så har du lagt til rette for sikkerheten. Derfor kan vi være trygge på å anbefale en tunnelløsning, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan.

Oslofjordtunnelen har flere ganger blitt stengt på grunn av branner, sist 5. mai, da en lastebil tok fyr. 300 meter av den totalt 7 kilometer lange tunnelen var totalskadd etter brannen. Ingen ble alvorlig skadd.

1.000 milliarder

Samarbeidspartiene er kritiske til Ap, som ikke har kommet til noen konklusjon om bro eller nytt tunnelløp. Aps samferdselspolitiske talsmann Eirik Sivertsen sa i begynnelsen av mai at de ikke kunne komme til noen konklusjon fordi de ikke hadde fått tilstrekkelig informasjon fra regjeringen.

– Regjeringen har ikke gjort jobben sin. Det er regjeringen som skal gjøre konseptvalg. Det foreligger ikke noe beslutningsgrunnlag som gjør det mulig for Stortinget å komme til en beslutning. Så vi er nødt til å avvente at regjeringen gjør det den skal, sa Sivertsen.

Totalt legger de fire samarbeidspartiene opp til å bruke over 1.000 milliarder kroner på vei, bane, kystanlegg, lufthavner og godstransport i Nasjonal Transportplan de neste tolv årene. Blant de store prosjektene som regjeringen og støttepartiene nå vil realisere, er den nye Ringeriksbanen, InterCity-jernbane mellom byene på Østlandet, flere E39-prosjekter som Rogfast, Hordfast og Møreaksen, Stad skipstunnel, Hålogalandsvei og opprusting av E6 i nord, og en opprustet E18 i hele veiens lengde.

Refser Arbeiderpartiet

Høyre, Frp, KrF og Venstre mener videre at velgerne kan glemme Arbeiderpartiets veiløfter. Partiene er enige om at Ap fører velgerne bak lyset ved å unnlate å komme med en troverdig finansiering for sine løfter om mer vei og bane.

Alle de fire partiene mener Aps manglende prioritering av prosjekter går ut over troverdigheten til transportplanen. Partiene viser til at Ap legger fram en plan med titalls milliarder kroner i underdekning.

KrFs Hans Fredrik Grøvan sier Aps plan er helt verdiløs når de ikke viser hvor pengene til nye prosjekter skal komme fra. Venstres Abid Q. Raja sier Ap undergraver hele NTP ved å servere en ren ønskeliste over prosjekter, men uten prioriteringer.

– Alt skal komme først uten at de viser hvordan. Dette betyr at samtlige prosjekter Ap har listet opp, settes i spill. sier Raja.

(NTB)

Annonse