Annonse
Strammere linjer: Festivalsjef Mårten Skogmo må betale artister uten billettinntekter, etter å ha avlyst to konsertkvelder. FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Vondt å avlyse Working Class

Mens barnedagen går som planlagt søndag, valgte festivalsjef Mårten Skogmo med tungt hjerte å avlyse resten av WCH som skulle startet i dag.

Annonse
Lokale nyheter

Artister som Hilma Nikolaisen, Blood Command, Marit Larsen og amerikanske Wovenhand var booket, men forhåndssalget gikk ikke som forventet. Dermed valgte styret å avlyse i siste øyeblikk, selv om det innebærer at de må bære kostnadene til artistene uten hjelp fra billettinntekter.

– I utgangspunktet er det kontraktsfestet til 100 prosent. Så må vi komme til en løsning alle kan leve med, sier Mårten Skogmo. Hvor mye dette utgjør i kostnader vil han ikke være eksakt på, da kontraktene oppgis å være konfidensielle. Men han anslår det til å være hundretusener.

LES OGSÅ: Styrket av Working Class Kids

– Hvis dette er penger dere må ut med uansett, hvorfor ikke ta sjansen på at flere kommer og kjøper i døra? Både dere og andre arrangører i Drammen klager over at en lav andel kjøper på forhånd?

– Risikoen ville vært å tape enda flere hundretusener av penger vi ikke har. Nå kommer vi fram til en løsning der ingen står igjen uten å få noe. Vi kutter store produksjonskostnader, og har sørget for å ikke tape andre folks penger.

– Hvilke underleverandører har dere?

– De fleste kostnadene vi har kuttet er catering, losji og produksjonskostnader som innleie av teknikere – noen gjennom Union og noen i vårt apparat.

– Det har vært snakket mye om Drammen Scener og deres betingelser for utleie. Hvordan faller det ut for dere å avlyse her?

– Foreløpig har vi forholdt oss til artistene, og har ikke kommet til noen løsning med Drammen Scener ennå. I prinsippet skal de også ha sin leie.

– Har forutsetningene endret seg for dere som leietakere på Union, gjennom de årene dere har vært her?

– Ja, det er i hvert fall slik at vi har hatt bedre betingelser tidligere enn vi har hatt i år, sier Skogmo.

– Hvordan er følelsen du har i dag?

– Den er vond. Veldig vond. Men det viktigste er å ikke sitte igjen med stort underskudd, og gå inn i en ny høst og vinter med gjeldsforpliktelser og dugnadsarbeid. Det er ikke rettferdig overfor noen.

Når det gjelder lineupen vår har vi vært veldig stolt og fått gode tilbakemeldinger, dette er noe som på papiret burde fly. Men når det er sagt: Det var vi som ikke klarte å selge billetter, sier festivalsjefen.

- Kjøp på forhånd

Den nye sponsoren Sparebanken Øst og deres tilskudd på 500.000 per år i tre år har ikke hatt noe med avgjørelsen å gjøre.
– Vi har fått en gave,  og de legger seg ikke opp i hvordan pengene brukes. Årets tilskudd har gått med, og det viktige nå er å se an om WCH er levedyktig. Vi skal ikke fortsette fordi vi har «safe» penger – vi lager festival for kulturinteresserte i Drammen. Hvis folk skal ha et levende kulturtilbud, oppfordrer jeg flest mulig til å forhåndskjøpe. Det gjelder også Elvefestivalen, sier Skogmo.
Publikum som har kjøpt WCH-billett til «voksenprogrammet» vil få sine penger tilbake – eller «bytte» til Elvefestivalen, som har gått ut med at de i såfall tilgodeser WCH med salgssummen.
 

 

Annonse