Annonse
Tilbake: Åse Kleveland gleder seg til å gjøre sin konsert i Drammens Teater. – Drammen har blitt så flott, når man kjører oppover langs elven fornemmer man at her skjer det ting! Jeg er her ofte, mange av våre venner har flyttet til Drammen. Jeg er opptatt av arkitektur og byutvikling, og her har man virkelig fått det til. FOTO: Elisabeth Helgeland Wold

– Vi var sikre på at vi skulle forandre verden

Åse Kleveland er glad hun var ung på 60-tallet. Nå har hun igjen funnet fram gitaren og tar turen til Drammen.

Annonse
Lokale nyheter

– Første gang jeg var i Drammens Teater var jeg en skranglete 14-åring, full av komplekser. Det var et arrangement for å samle inn penger til noe, mener jeg å huske. Mor hadde et bilde fra den kvelden hengende på veggen, av alle som var med. Jeg står ved siden av Wenche Foss, hun hadde sølvrevsboa og diamanter i ørene – det var så stas og nesten et eventyr, mimrer Åse Kleveland når Dagsavisen Fremtiden møter artisten og kulturarbeideren.

Comeback etter 35 år

Artisten Åse Kleveland har gjort et brakende comeback etter 35 år borte fra scenen. Men hun har vært i rampelyset, selv om gitaren og sangstemmen har fått hvile.

Som en viktig bidragsyter i norsk kulturliv gjennom sine mange verv og roller, nådde hennes innsats høydepunktet med kulturministerpost fra 1990-96, hvor en av hennes triumfer var å få Blaafarveværket inn på statsbudsjettet, en stiftelse hun mange år etter er styreleder for.

– Det er utrolig hva de får til på Blaafarveværket, og med en fantastisk gjennomført kvalitet i alt. Jeg skulle egentlig bare drive med musikk, men jeg kunne ikke motstå fristelsen da de spurte om jeg ville bli styrets leder i 2016, medgir Kleveland.

Etter at Åse Kleveland på nytt tok på seg gitaren og ga musikken fokus, har responsen vært overveldende og arrangementene mange; Piknik i Parkenfestivalen, fredskonsert på Youngstorget, på Notodden Bluesfestival, Hyllestkonsert til David Bowie, Fritt Liv med Raga Rockers eller i borggården på Baroniet i Rosendal.

Fra Händel til Bowie

Repertoaret i forestillingen i Drammens Teater 4. oktober spenner bredt, alt fra Händel, Dylan og Grand Prix til Ballade, David Bowie.

– Jeg har med noen låter av mine helter. Sangene er så elsket, og har truffet så mange hjerter. Det er jo da man forstår hvor mye musikk betyr for mennesker, fastslår Åse Kleveland og fortsetter; – Jeg var heldig som var ung på 60-tallet, da det ble laget så mye fin musikk. Det var jo også et veldig politisk tiår, og vi var sikre på at vi skulle forandre verden. Jeg vil gjerne påminne om den tida, det er min historie.

– Det var meg og gitaren

Det er store og innlysende forskjeller på å reise alene rundt med en bag og en gitar slik den folkekjære artisten gjorde på 60- og 70-tallet og nå.

– Jeg dro alene på turné, til gymsaler og forsamlingslokaler, det var jo ingen kulturhus slik som nå. Det var meg og gitaren og en lokal pianist. Jeg var med som 13-åring i Erik Byes radioprogram. Og hadde man vært med i et populært radioprogram hadde alle hørt det. Det er nok vanskeligere å skaffe seg et navn nå. Samtidig er det et eventyr å se så mange som engasjerer seg og som er aktive utøvere. Hele den kulturelle infrastrukturen blomstrer, oppsummerer Kleveland, som har planer som hun ikke kan snakke om ennå. Men artisten er svært tilfreds med tilværelsen.

– Jeg tar et skritt av gangen, ser om isen holder. Jeg kan jo bare trekke meg tilbake – jeg kan egentlig gjøre akkurat hva jeg vil!

Annonse