Nyheter

Tidenes IKEA-stunt

Caroline Heyerdahl tok fatt Ikea og ba dem tenke mer miljøvennlig. Det skulle vise seg å bli innertier for gründeren fra Drammen.

Bilde 1 av 5

Som Finansavisen skrev lørdag har den miljøvennlige såpeserien hennes «C» fått vindusplass i landets største massedistribuerte trykksak: Ikea-katalogen 2018. Men ikke bare i Norge – katalogen distribueres over hele verden, med et opplag på 220 millioner. Det var for to år siden at noen veldig interesserte, litt spesielle folk, kretset rundt gründer Caroline Heyerdahls såpe-stand på Oslo Design Fair.

– Jeg spurte hvor kommer dere fra?

– Från Ikea.

– Jeg sa det som det var, at Ikea har jo nærmest et samfunnsansvar. Jeg var ikke direkte frekk, men fordi jeg brenner for miljøet sa jeg at de burde tenke litt mer bevisst rundt katalogen og produktene i den, Ikea er jo nesten en institusjon.

– De utsendte Ikea-medarbeiderne tok villig imot råd og vink og bekreftet at de jobbet med bærekraftighet, men at de ikke kunne bruke rekvisitter i katalogen med andres logo, forteller såpegründeren videre.

– Finn folk som kan hjelpe dere!, sa jeg og foreslo at de kunne få noen av mine produkter, uten etikett og logo.

Og slik ble det. Heyerdahl sendte noen esker, rett fra fabrikk og uten logo. Så ble det stille, lenge. Men så, etter noen måneder, kom et kontraktforslag. Og på det tidspunktet kunne jeg jo bare fortelle det til mannen min, jeg ringte og nærmest hylte – tenk hva dette kunne bety! Så ble det igjen stille fra naboene i øst, helt til Caroline fikk et tips sist tirsdag fra noen kjente om at såpene hennes var avbildet i Ikea-katalogen 2018 – med logo. Kanskje det tyder på at svenskene har hørt på Carolines tordentale om samfunnsansvar, og at de har tatt sin bærekraftighet på alvor?

I tillegg til en enorm gratisreklame for Caroline Heyerdahls såpeserie, betyr dette også anerkjennelse.

– Dette er et ekstremt klapp på skulderen til meg.

– Blir det salg til andre land nå?

– Vi har ikke signert ennå, men er rett rundt svingen, i et land som jeg ikke kan avsløre nå, røper Heyerdahl og fortsetter; – Ikeas klapp på skulderen gjør kanskje at jeg slipper å selge meg inn så hardt, og det gir en større selvsikkerhet. Jeg tør kanskje banke på noen dører jeg ikke ville gjort ellers, selv om det er krevende på den internasjonale markedet for en liten aktør.

Tallene for den grønne såpeserien viser at folk har vasket både hus, kropp og hund med «C», og at Caroline Heyerdahls idealisme om noe grønt og skjønt har nådd ut til folk. Omsetning fra tre millioner første driftsår til 6,6 i fjor, og med 40 prosent vekst hittil i år, tyder på det.

– Jeg er egentlig forundret over at ingen av de store aktørene har kommet på banen med miljøvennlige såper, så det er kjempemoro at det ble lille meg!

Mer fra Dagsavisen