Nyheter

– Ta pedalene fatt

Kommunen, fylket, Buskerudbyen og Vegvesenet forente krefter i sykkeloffensiv på Papirbredden i går.

Bilde 1 av 3

– Jeg har ikke sykkel nå, så det hadde vært veldig fint om jeg ble trukket ut som vinner av sykkelen de skal gi bort. I så fall ønsker jeg meg en fargerik en, ler Silje Totland.

Hun satt på Drammensbiblioteket, da hun så at noe var på gang på plassen foran høgskolen. Totland studerer for tida i Oslo, men liker å sitte på biblioteket i hjembyen og jobbe.

I teltet utenfor vanket det blant annet gratis bysykkel-bruk og ekstra sykkellys.

– Jeg vil gjerne bruke bysykkel, men det blir for langt til nærmeste parkering. Så nå har jeg tipset dem om å lage en bysykkelparkering ved de nye studentboligene på andre siden av elva, for selv bor jeg rett bak der.

Ambisiøse mål

– 200 gratis bysykkel-kort, utlodding av en flunkende ny sykkel og sykkelverksted er de store trekkplastrene her i dag. Og det kommer mange innom, så her er det potensial, mener samferdselsplanlegger og sykkelkoordinator Elisabeth Von Enzberg-Viker i Drammen kommune.

For studentenes del mener hun sykkel er perfekt, siden de oftest oppholder seg i sentrum av byen og dermed kan spare mye tid både i forhold til bilkjøring og gange.

– Også handler det om å få innarbeidet en god vane fra starten av.

Enzberg-Viker forteller at kommunen har satt seg et ambisiøst mål for den kommende handlingsplanen. Per i dag er nemlig bare fire prosent av Drammens befolkning syklende, men håpet er å komme opp i en andel på 30 prosent.

– Det vil vi jobbe iherdig for å nå – og det betyr kanskje også at det på enkelte steder vil måtte gå ut over bilistenes framkommelighet, sier hun.

Inkludert i planene framover er flere nye sykkeltraseer.

Elsykkel-drømmen

Trond Solem, prosjektleder for sykkel i buskerudbysekretariatet, forteller på sin side om en positiv utvikling på bysykkelfronten de siste årene. Her har bruken økt med hele 40 prosent.

– Både Drammen og Kongsberg er blitt flinke til å satse på dette feltet nå, roser Solem.

Han forteller at neste generasjon bysykler blir elektriske, og ser for seg sykkelparkeringer ved alle knutepunkt og tettsteder i Buskerudbyen. Også han er klar på at en av de største utfordringene for de syklende i dag er at det er vanskelig å komme seg unna biltrafikken og at mange føler dette utrygt. Flere sykkelveier er utvilsomt påkrevet.

– I mellomtiden får man i hvert fall bruke sykkelhjelm, og sørge for god synlighet, understreker senioringeniør Trond Olsen, med ansvar for sykkel ved Statens vegvesen Buskerud.

Han delte ut refleksvester og sykkellykter til studentene.

Mer fra Dagsavisen