Nyheter

Styrket av "Mini-Working Class"

I fjor besøkte flere betalende barnedagen enn hovedprogrammet, de er gjeldfri og har ny sponsor. Den tradisjonsrike WCH-festivalen ser en framtid lysere enn på lenge.

Bilde 1 av 5

En egen dag viet barneprogrammet viste seg i fjor å være et vinnerkort.

– Kidsprogrammet på søndagen var bedre besøkt enn resten av helgen i fjor, med mellom 8–900 betalende og nesten fullt hus totalt, forteller Christian Selvig i WCH-styret. Hovedscenen på Union tar 1.200 gjester.

Det ga et velkomment bidrag i festivalkassa, og fjorårets fasit var drøye 100.000 i overskudd. Samtidig var det klart at et nytt barn var født: Working Class Kids på egen dag, som i år byr på kjente navn som Ravi, the Harvey Steel Show, gjøglerne i Stella Polaris og en haug med leker og aktiviteter for barn.

Ny sponsor

Neste helg er det 17. gang Working Class Hero ønsker drammensere velkommen til festival. Den ble arrangert første gang i 1999, som en kulturfestival for å hedre Drammens nære fortid som industriby. Siden har den vært en årlig attraksjon, med unntak av 2004 og 2014. Og mens den har vært trofast mot sine røtter og musikalske sjel, er den ikke upåvirket av et ustabilt junivær og vekslende billettsalg.

LES OGSÅ: Working Class gjenoppstår

LES OGSÅ: Publikum uteble

Flyttingen til Sølfastøya i 2015 ga den lille organisasjonen to ting de nå bygger videre på: God erfaring med et skikkelig barneprogram, og behovet for en real dugnadsbasert hestekur etter underskudd. Først i mars i år er alle kostnader dekket inn, og med det kan festivalsjef Mårten Skogmo ta med seg Sparebank Øst inn som ny sponsor.

– De stilte som forutsetning at gammel gjeld var gjort opp. Mårten har gjort en formidabel innsats i å pleie kreditorer, og fortjener honnør, sier Selvig.

Nøktern profil

Selv om WCH Kids i år er utstyrt med egen plakat, er det ingen planer om å løsrive den fra moderfestivalen helt, slik Øyafestivalen i Oslo har gjort med Miniøya.

– Nei. Men vi ser at det er litt ulike typer publikum vi henvender oss til. Dessuten er en del av artistene kjent i barneverden også, men de assosierer mer med bilder enn tekst. Vi vil finne barna der de er, sier Selvig om den fargeglade plakaten.

Ett mål festivalen har satt seg, er at økonomi ikke skal være et hinder for at alle som vil kan komme.

– I mitt hode ønsker jeg at det var gratis for barn. Neste år vil vi utvide ordningen som sørger for gratisbilletter til dem som trenger det, sier Selvig.

I år har 48.000 kroner fra Einar Juels legat sørget for at Rett Fram Opplevelser og Kirkens Bymisjon kan dele ut en god del.

Stine Wærn er en av de frivillige som hjelper WCH Kids å nå ut.

– Arbeiderhelten er et varemerke vi skal ivareta. Det innebærer jordnære løsninger og et usnobbete uttrykk. Barna skal bys på kulturelle opplevelser som innebærer musikk, skapende opplevelser, kroppslig aktivitet og lek, sier hun.

Mer fra Dagsavisen