Annonse
Blir ikke pioner: Drammen bør heller vente på andre byers erfaringer, synes formannskapspolitikerne i Høyre, Frp og Krf. FOTO: EFFECT SHIPS/ULF TUDEM

Stanser prosjektet for elferge på elva

Når det ikke er noen tid spart, får man neppe grå bilister til å ta grønn ferge i stedet. Det kan bety at en elferge forblir i det blå.

Annonse
Lokale nyheter

 

I sitt møte 21. mars i år ba formannskapet om en sak om bruk av Drammenselva som mulig samferdselsåre, og ba administrasjonen innhente erfaringer fra andre byer. Særlig bruk av elektrisk ferge sto på dagsorden. Nå foreligger rapporten som tar for seg status i Fredrikstad, Bergen og Trondheim/NTNU, og rådmannen anbefaler som Dagsavisen Fremtiden tidligere har skrevet at man ikke går videre med et slikt prosjekt nå, noe posisjonspartiene støttet i formannskapet tirsdag. Konklusjonen fikk Ståle Sørensen (MDG) til å lure på om man legger feil problemstilling til grunn.

– Sikker krysning av elva

– Fire gode grunner til å bruke dataene til å gå videre med prosjektet er at det gir sikker kryssing av elva for myke trafikanter, det kompletterer dagens populærer elvepromenade som turrute, og det gir Drammen mulighet til å drive innovasjon og være ledende, og samtidig få et godt omdømme, sa Sørensen og foreslo å gå videre med prosjektet.

Også Ap er uenig konklusjonen. – Hva med å fri til næringslivet? ABB leverer både ladepunkter og batteripakker som går rett inn i denne teknologien, og de har sagt at de gjerne vil vise seg fram der de er. De holder faktisk til i Drammen, sa Arve Vannebo (Ap).

Det var ingen dårlig idé, syntes ordføreren.

– Jeg kan spørre administrerende direktør i ABB, som bor i Drammen, om de er interessert dersom vi stiller elva til disposisjon. Han sitter foran meg på Godsetkamper, sa Tore O. Hansen (H).

Etter møtet utdypet han det uortodokse i å stemme nei til å gå videre formelt, og samtidig gå videre med en henvendelse over kaffe.

LES OGSÅ: Masud vil kjempe for drammensregionen

– Timingen er ikke riktig

– Det ble fremmet noen synspunkter, og jeg synes det er greit å sjekke dem inn eller ut av saken. Vil noen aktører i det private næringslivet i byen delta, er det naturlig å ta en prat med dem, sier Hansen til Dagsavisen Fremtiden. Administrerende direktør i ABB, Steffen Waal, svarte onsdag ikke på avisens henvendelse om hvorvidt det kan bli en slik kaffe.

– Hvorfor stemte du ikke for å gå videre med prosjektet, da?

– Det var en vente-og-se-holdning i formannskapet som også rådmannen la opp til. Det skjer mye, for eksempel i Trondheim. Timingen er ikke riktig nå, men det drives innovasjon vi helt sikkert kan trekke veksler på, sier Hansen.

– Da mister man muligheten til selv å bli pioner?

– Ja. men vi ser realistisk på dette, sier ordføreren, men så ikke bort fra at fjordtransport kan komme på dagsorden allerede i det videre arbeidet med Buskerudbypakke 2.

Annonse