Nyheter

Slik vil InterCity prege Strømsø

Nytt sykehus, omlegging av dagens jernbanetrasé og store bru- og veiprosjekter har i flere år kjempet om penger og politisk gjennomslag. I 2018 åpner Bane Nor byggeballet.

Bilde 1 av 4

Tirsdag var reguleringsplanen for ny jernbanetrasé Drammen-Kobbervikdalen til første gangs behandling i formannskapet. Utbyggingen som dermed er lagt til offentlig ettersyn er svært omfattende, og før den etter planen skal gi positive ringvirkninger i form av kortere reisetid og færre forsinkelser for togpassasjerer og frigjøre verdifulle områder sentralt på Strømsø, vil den merkes godt av både beboere og trafikanter. Mens løsmassetunnelen anlegges fjernes dagens Sundhaugbru ved Strømsgodset kirke midlertidig. Dagens undergang i forlengelse av Arboalleen fylles igjen, mens det lages en ny fotgjengerundergang i enden av Vintergata.

Tilpasset Tilfartsvei vest

Med mange store prosjekter under utredning på én gang, har det vært viktig å holde tunga rett i munnen for kommunens planavdeling, bekrefter byutviklingsdirektør Bertil Horvli til Dagsavisen Fremtiden. Det vedtatte nye sykehuset på Brakerøya har fremdeles ikke konkrete planer om togatkomst, men har vedtatt og regulert veiadkomst. Samtidig har veiprosjekter tilknyttet Buskerudbypakkearbeidet hatt «forrang» i planarbeidet, slik at eventuelle interessekonflikter eller fordyrende dobbeltarbeid skal unngås.

– Bortsett fra en eventuell fordel for beboere ved at inngrep hadde kommet samtidig, tilsier ingenting at disse prosjektene må bygges på likt. Det blir verken dyrere eller verre totalt sett å gjør dem etter hverandre, sier byutviklingsdirektør i Drammen kommune Bertil Horvli. Selv om Buskerudbypakke 2 ennå ikke er landet, var Tilfartsvei vest allerede vedtatt før InterCity-prosjektet kom med sine planer. Også traseen for Tilfartsvei Konnerud har ligget inne.

– InterCity-planen har tatt hensyn til det som er fastlagt om disse veiprosjektene. For eksempel var tilfartsveien tegnet inn med en sving inn på Sundlandsområdet etter at den får egen avkjøring i rundkjøringen ved Øvre Sund bru. Siden det var regulert i 2015, har Bane Nor måttet ta hensyn til den, sier Horvli.

Flere ledd

Av utbyggingsavtalen framgår også at Drammen kommuneforbeholder seg retten til å kunne endre på eller bygge ny Bybru parallelt med ombyggingen av Drammen stasjon, og har opsjon på å tilrettelegge flere elementer, etter hva behovet til kommunen vil vise seg å være når BaneNor kommer så langt.

InterCity-planene består av flere enkeltprosjekter:

• Utbygging av Gulskogen stasjon fører til at det tidlig i prosessen bygges nytt dobbeltspor mellom Drammen og Gulskogen. Samtidig som stasjonen får fire spor, utvides togundergangen i Baker Thoens allé til firefelts vei med gang og sykkelfelt på begge sider.

• Drammen stasjon avlastes dermed før også den bygges om til å få seks spor, med tilgang direkte både fra bybrua og elvepromenaden, en ny undergang. Også Grønlandsundergangen skal utvides og samtidig forbedres.

• Skamarken oppstillingsplass er sentral i anleggsperioden, men overtas så av kommunen til en planlagt park.

• Dagens Vestfoldbane legges ned, og dermed fjernes alt av skinner, sviller, signalanlegg og transformatorskap så snart Drammen avgjør videre bruk.

• Godsterminalen i Nybyen legges ned i løpet av anleggsperioden.

Har stilt krav

Bertil Horvli medgir at det er en milepæl at den første av de store prosessene nå er i gang.

– Det er et resultat av et langsiktig arbeid og en gjennomføring vi har jobbet mye med, av hensyn til de som blir berørt. Til tross for at en del ikke føler dette som en god løsning, er det relativt små inngrep i Drammen sammenlignet med andre byer, sier Horvli, og nevner omfattende husriving i Moss og tunge dragkamper om sentrum i både Hamar og Tønsberg.

– Vi har kommet godt ut av det. Det har både å gjøre med hvordan Drammen ligger, men også at vi har stilt krav inn til Bane Nor. For å velge deres anbefalte korridor krevde vi løsmassetunnel, og i stedet for en stor ny stasjon med kjempestore inngrep i Drammen, har vi fått gjennom at det blir to – når Gulskogen stasjon oppgraderes. Mange elementer har falt på plass, og selv om anleggsfasen blir krevende, mener jeg denne løsningen er den absolutt beste, sier Bertil Horvli.

Saken er oppdatert med to rettelser: Professor Smiths Allé stenges ikke under anleggsarbeidet, og adkomst til nytt sykehus på Brakerøya er avklart i vedtatt reguleringsplan.

Mer fra Dagsavisen