Nyheter

– Rykk tilbake til start

Frps gruppeleder Ulf Erik Knudsen er ikke imponert over forslagene fra Buskerudbyens ompakkingsprosess. Han vil skrote alle utkast og starte på nytt.

Det har vært lange dager i innspurten for Buskerudbyens administrative leder Tor Atle Odberg. Over 100 innspill er samlet inn, behandlet og vurdert av fagetatene. En av årets mest omtalte politiske smeller har fått rekordstore aksjonsgrupper på krigsstien, og deres involvering har naturlig nok blitt spesielt vektlagt.

– Løpende orientert

– Vi har god kontakt med de ulike interessegruppene, har hatt møter og fagverksted og ikke minst en åpen dør-politikk i sekretariatet for å sikre at vi skjønner hva de har vært opptatt av. Vi har også holdt dem løpende orientert om hvordan fagetatene har vurdert innspillene deres, og det som er bra er at denne «ompakkingsrunden» faktisk har påvirket de nye bomkonseptene, sier Odberg.

Tilstedeværelse på festivaler og på et eget ungdomsevent har lagt for dagen en stor forventning om vesentlig bedre busstilbud, og uansett hvilken tiltakspakke man går inn for, ligger det en historisk satsing på kollektiv og sykkel.

Skepsis på største alvor

– Alle kombinasjonene er grønne og oppfyller hovedmålene til bypakker, slik de er vedtatt lokalt og statlig. Hvor stor denne måloppnåelsen er, setter ytterligere grønnfarge på noen av utkastene, forklarer Odberg. Responsen på aksjonsgruppenes Facebooksider torsdag avdekker fremdeles motstand mot selve grunnideen bompengefinansiering.

– Hvordan vektes graden av allmenn motstand opp mot måloppnåelsesgrad for hvert tiltak?

– At engasjementet er der fra interessegrupper i denne fasen er bra, og nå har vi konkrete forslag som i høringsfasen vil få innspill og som vi vil ta på største alvor. Det blir en del av beslutningsgrunnlaget videre, sier Odberg.

Han opplever at tilliten til prosessen generelt er høy, og samarbeidsklimaet godt, på tross av uenigheter.

Tilpasser seg

– Bompengemotstanden med vekt på den enkelte innbyggers lommebok stikker dypt, ikke bare i vår region. Har dere noen pedagogiske kort i ermet for å vise eventuell gevinst for folk?

– Det vi ser med bypakker i andre byer, er at trafikantene tilpasser seg pakkene som kommer. Når man kjører i forhold til rushet, om man samkjører, om man bytter til elbil eller begynner å sykle og gå mer. Hvis pakka vedtas, vil man også få et helt annet og mye bedre kollektiv- og sykkeltilbud enn i dag, sier Odberg.

– Ikke happy

I Frp, som har nektet å stemme for noen av pakkene, endrer verken prosessen eller ompakkingsforslagene særlig mye.
Gruppeleder Ulf Erik Knudsen trenger ingen høring for å konkludere:
– Rykk tilbake til start. Skrot hele planen og innled nye forhandlinger med statlig nivå. Staten ønsker seg veldig mye av Drammen, vi skal legge til rette for ny jernbane, noe som har stor påvirkning på bymiljøet vårt. Da er vi posisjon til at staten legger til rette for annen infrastruktur, så bompengekravet ikke blir så enormt som det legges opp til her, sier Knudsen.
Ett lyspunkt finner han likevel.
– Vi er fornøyd med at idiotløsningen i Rosenkrantzgata er skrotet, og det bør den forbli. Det vil ha stor innvirkning på skoleveier og nabolag om trafikken presses ut i sidegatene. Ellers er vi ikke happy med det som er lagt fram, og vil nå primært jobbe for å hindre forslaget, og sekundært for minst mulig inngripende bomsystemer, sier Knudsen.

I alle pakkene har man nemlig gått bort fra full ombygging av Rosenkrantzgata til kollektiv, og går for løsninger som gjør det mer framkommelig for bussene. Autostyring à la Telthuskrysset ved Holmenbrua, slik Dagsavisen Fremtiden skrev i fredagens avis, er imidlertid ikke blant planene, presiserer Buskerudbysekretariatet.  Det man vil se på er "dynamisk styring" av bussframkommeligheten.

Mer fra Dagsavisen