Nyheter

Rapporterer heller for mye enn for lite

Rektor og lærere ved Lier videregående skole mener overrapportering av vold og avvik er langt bedre enn underrapportering.

Mandag denne uka skrev Dagsavisen Fremtiden om at Lier videregående skole er den videregående skolen i Buskerud som ifølge statistikken har klart flest tilfeller av vold og trusler om vold mot lærere og ansatte i fylket, ifølge statistikken.

Har fokus på avvik

– Jeg er veldig opptatt av at vi skal bruke avvikssystemet. Buskerud fylkeskommune har et avvikssystem som er enkelt å bruke, noe antall avvik er en bekreftelse på. Når avvikssystemet brukes og avvik følges opp, gir det oss muligheter både for å ta tak i forhold som påvirker de ansattes arbeidsmiljø, og ikke minst sikre et godt og trygt læringsmiljø for alle elever i skolene. Det burde for øvrig langt flere skoler gjøre, sier rektor Anne Johanne Guldvik til Dagsavisen Fremtiden.

Ved Lier videregående skole ble det i fjor registrert 107 avvik i kategorien vold eller trusler om vold mot ansatte ved skolen, noe er mer enn fire ganger så mange episoder som det samlede antallet i resten av fylkets videregående skoler. Hovedgrunnen er at skolen har et eget ressurssenter for autismespekterdiagnoser med 30 elever, hvorav et lite mindretall er involvert i de fleste avviksepisodene. Ingen av episodene har medført alvorlig skade på noen av de ansatte ved skolen.

Guldvik og hennes lærerkolleger mener andre videregående skoler har noe å lære av hennes skole når det gjelder å registrere slike avvik. Enkelte av de videregående skolene i Buskerud registrerte forrige skoleår null tilfeller av vold eller trusler om vold mot ansatte ved skolen.

– Det tror jeg ikke noe på. Det er alltid noen elever som for eksempel kan har problemer med impulskontroll eller har uønsket atferd, både i spesialgrupper og ellers i skolen, sier adjunkt Kine Høijord, som selv har lang erfaring fra undervisning i skolens spesialgrupper, men også fra ordinære grupper i skolen.

Hun får støtte av stabs- og kvalitetssjef i Buskerud fylkeskommune, Tone Mjøs.

– Jeg tror også det er underrapportert, fordi man ikke har hatt tydelig nok fokus på dette med avviksregistrering. Avvik av en alvorlig karakter har blitt meldt inn, men de mindre hendelsene har nok vært underrapportert, sier hun.

Risikovurdering

– Når det gjelder avvikene vi har fått, går vi automatisk inn og vurderer om vi trenger å risikovurdere hendelsene, sier Jakob Vik, avdelingsleder ved Lier videregående skole.

I praksis betyr dette at skolen går inn og vurderer hver enkelt episode og hva det er som skaper problemene.

– Det kan for eksempel være elever som kommer for tett på hverandre og ikke går så godt sammen, det kan handle om plassering eller om forhold knyttet til elevens relasjon til læreren. I noen tilfeller kan også kjønn være en utløsende faktor for uønsket atferd, sier Vik, som understreker at skolen i forbindelse med risikovurderingene setter inn forebyggende tiltak og gir opplæring til ansatte. Både rektor og lærere mener det er bra at elever med diagnoser i autismespekteret får mulighet til å studere sammen med andre elever.

– Noen mener at disse elevene de bør være i spesialskoler, men jeg mener det er en berikelse for skolemiljøet, og for elevene, at de får opplæring sammen med andre elever, sier Guldvik, som forteller at flere av elevene nå blant annet får prøve seg som baristaer i skolens egen kafé: Kafé Brukbar.

For mange av disse elevene er det viktig med forutsigbare rammer, men nettopp bruddene med det forutsigbare kan bidra til livsmestring, mener lærerne.

– Livet er ikke styrt av at alt er forutsigbart, og vi ser at elevene mestrer mer og mer av det uforutsigbare og at de blir flinkere på den sosiale delen, sier adjunkt Monica Ekblad.

Mer fra Dagsavisen