Annonse
Mye bra: Så langt ser ikke Tilfartsvei Vest 2, fra Sundland til E134, ut til å ligge inne i Buskerudbyens alternative forslag til Buskerudbypakke 2. Det er Irene Kildebo, leder for Gulskogen Vel, svært fornøyd med. FOTO: PERNILLE VESTENGEN

Over 100 innspill til bypakka

Buskerudbyen gjør hva de kan for å komme Drammens befolkning i møte. Justert Buskerudbypakke 2 må være lokalpolitisk sluttbehandlet i juni 2018 – det handler om milliarder.

Annonse
Lokale nyheter

 

– Ja, vi vurderer nå blant annet en billigere variant i Rosenkrantzgate, som likevel vil få fram bussen i rushtiden, bekrefter Tor Atle Odberg, daglig leder for Buskerudbysekretariatet.

Planene for å bygge om det ene kjørefeltet i hver retning av Rosenkrantzgate til permanent kollektivfelt var et de mer omstridte prosjektene i første Buskerudbypakke 2 (BBP2).

Mandag forklarte Odberg i Drammens Tidende at man ved hjelp av dynamisk skilting likevel trolig kan gjøre om et felt til kollektivfelt når trafikken er som størst – og at dette grepet kan senke prisen med nærmere to milliarder. For å gjøre det enklere å velge buss, legges det samtidig opp til nesten en dobling av antallet bussavganger i rushtiden.

Økt tillit

Etter at politikerne gikk med på å omarbeide BBP2, har man nå gjennomført en omfattende innspillsrunde, folkemøter, ungdomseventer, workshops og åpne møter.

Totalt har det kommet inn 107 registrerte innspill fra privatpersoner, organisasjoner, politiske partier og andre interesserte.

– Jeg opplever nå at folk har stor tillit til prosessen, og det ser ut til at de aller fleste har skjønt at bompenger – på et eller annet nivå – må til, sier Odberg.

Alternativer

Folkeaksjonslederne Gro Nyhus fra Åskollen og Irene Kildebo fra Gulskogen roser sekretariatet for en åpen prosess og vilje til å ta folk med på råd.

– På folkemøtet i forrige uke virket de interesserte i å finne ut hva folk vil. Jeg synes naturligvis også det er veldig positivt at Tilfartsvei Vest 2 ser ut til å være droppet – i hvert fall er den ikke med i noen av de tre pakkeforslagene Buskerudbyen nå har utarbeidet, sier Kildebo, som er opptatt av å få lagt mer trafikk utenom bykjernen.

– Og nå foreligger det flere gode alternativer til å «bygge motorveier rett inn i byen vår», konstaterer advokaten og vel-lederen.

– Å droppe den store ombyggingen i Rosenkrantzgate viser at det er mulig, mener Gro Nyhus, leder for FB-aksjonen «Nei til bommer innenfor Drammens kommunegrenser», med over 14.000 medlemmer.

Har lært

Hun mener dette synliggjør at det framover ikke vil bli fullt så lett «å få gjennom det meste – bare man kaller det miljøtiltak».

– Jeg er lei av at man fort nærmest blir stemplet som klimaskeptiker, om man ikke likte bypakken. Klart alle må bidra med sitt, men man tar fortsatt ikke elsykkelen til IKEA for å kjøpe ny hjørnesofa altså. Nå har de i hvert fall skjønt at de ikke bare kan slenge ned en bom her og en restriksjon der – uten en virkelig god begrunnelse, sier Nyhus.

Odberg kan foreløpig ikke si noe nærmere om mulige bomløsninger, men lover at de uansett ikke vil fremme samme forslag som sist.

Annonse