Annonse
Vil i gang raskere: Fylkesordfører i Buskerud, Roger Ryberg (Ap), vil gjerne spytte inn 3,2 milliarder kroner i forskudd for å komme i gang med Ringeriksbanen fra 2019. BEGGE FOTO: KENNETH LIA SOLBERG

Nye transportløfter

Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen og utbygging av Ringeriksbanen fra 2021 er blant lovnadene som ble lagt fram i Drammen i dag.

Annonse
Lokale nyheter

I dar hadde Buskeruds fylkespolitikere møte i Buskerudtinget.

Ni stortingsrepresentanter, fylkesutvalget og alle fylkets ordførere var på plass da lederen for Stortingets transportkomité, Nikolai Astrup (H) la frem regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP).

Fullfinansiering av tunnel

Regjeringen lover blant annet å ta seg av finansieringen av et nytt tunnelløp i Oslofjorden

– Vi har satt av penger til fullfinansiering av et nytt tunnelløp parallelt med eksisterende tunnelløp, kunne Astrup opplyse.

Hovedbegrunnelsen for å gå for tunnel framfor bru, er at dette vil gå raskere å bygge.

Astrup informerte også om at Ringeriksbanen skal bygges ut fra og med 2021, noe som er raskere enn hva regjeringen har indikert tidligere.

– Nye toner

– Dette er nye toner. Tidligere har det vært snakk om at byggingen skal starte fra 2022-2023, men Buskerud fylkeskommune er klare for å kjøre på fra 2021, sier fylkesordfører Roger Ryberg (Ap) til Dagsavisen Fremtiden.

Han blar imidlertid gjerne opp store summer for å komme i gang enda raskere.

– Med vårt forslag kan vi sette spaden i jorda fra 2019. Vi er klare for å forskuttere med 3,2 milliarder kroner for å komme i gang, sier han.

– Flere avganger

– Vi har støttet et nytt tunnelløp for å få det raskt gjort, sier stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp) til Dagsavisen Fremtiden.

Når det gjelder Ringeriksbanen ville han gjerne ha sett byggestart allerede fra 2018.

– Det er ganske spesielt at når man har lagt inn 20 milliarder til jernbane, så skal det være en skuffelse, kontret Høyres Sandra Bruflot fra talerstolen, etter kritikken som var kommet fra flere opposisjonspolitikere.

Jernbane videre fra Drammen til Kongsberg bør også stå høyere på agendaen, mener Lundteigen.

– Vi må få inn to tog i timen på strekningen Drammen- Kongsberg, sier han, og understreker at dette er svært viktig for næringslivet i Kongsberg.

Bompenger

Når det gjelder Drammen, er ikke fylkesordfører Ryberg helt fornøyd med det som ble presentert.

– Det er mange ting som mangler i Nasjonal transportplan. Det har kommet lovnader fra samferdselsministeren om nytt løp på Strømsøtunnelen uten bompenger, men nå virker det som om det er planlagt finansiert gjennom bompenger likevel, sier Ryberg.

Passasjerbåt

Ryberg har sammen med fylkesordføreren i Akershus tatt initiativ til et møte med Statens vegvesen om tunnelsikkerhet i Oslofjordtunnelen i dag. Tunnelen er fremdeles stengt etter en lastebilbrann i tunnelen fredag forrige uke, og Ryberg vil blant annet ta til orde for å få i gang et passasjerbåttilbud i perioder hvor tunnelen er stengt, før det nye løpet åpnes.

Annonse