Annonse
ULIKE OPPDRAG: Magnus Voll Mathiassen har den siste tida jobbet med både norske og amerikanske nasjonalikoner.

MVM svever høyt

Magnus Voll Mathiassen (MVM) har fullført sitt største oppdrag for Nike. 5. mai er det lansering.

Annonse
Lokale nyheter

Fra brunost til basketball. Fra et norsk nasjonalikon til en verdensomspennende idrett. Den drammensbaserte designeren Magnus Voll Mathiassen hopper fra det ene store til det andre om dagen. 5. mai lanserer Nike Basketball sin nye skokolleksjon. Mathiassen står for det visuelle uttrykket i markedsføringen av skoene, i alt fra butikkdisplay, til sosiale medier og reklame på Times Square.

– Jeg har gjort flere jobber for Nike tidligere, men dette er den klart største, sier Mathiassen til Dagsavisen Fremtiden.

Den nye kolleksjonen til Nike heter «Flip the switch» og skal lanseres nå som det nærmer seg semifinaler i sluttspillet i NBA (National Basketball Association).

Skoen som lanseres er signaturmodellen som Nikes største profiler bruker. Det er blant andre LeBron James og Kevin Durant.

Abstrakt

– Hvordan har du jobbet med denne kolleksjonen?

– Jeg har tatt utgangspunkt i fotografier og gjort den ene halvdelen veldig abstrakt. Det er likevel gjenkjennbart og har med seg basketballelementer, sier designeren.

Han har levert utgangspunktet og hovedstilen som skal brukes i markedsføringen, men det endelig uttrykket i for eksempel butikkdisplayet har han ikke sett ennå.

– Det blir spennende. Skulle jeg gjort alt selv hadde det tatt meg 10 år, sier han.

– Hvordan er det å jobbe med Nike?

– Denne gangen har det vært en ganske tøff prosess med lange arbeidsdager. De har en idé og en retning på hvor de vil, men de stoler på meg, og har gitt meg ganske fri tøyler. Tidsforskjellen til vestkysten i USA har gjort at arbeidsdagen har blitt strukket langt utover kveldene, sier Mathiassen.

– En utfordring var også at det ikke var klart hvordan skoene skulle se ut til slutt. Det ble klart underveis mens jeg jobbet.

Svetter ikke

Selv om basketball er en av de største idrettene i USA og noen av de største profilene bruker Nike, begynte ikke den norske designeren å svette da han fikk oppdraget. For han er det en helt vanlig jobb.

– Jeg har gjort dette så lenge nå at jeg trygg på det jeg gjør og forstår godt hvordan andre tenker.

– Hva får deg til å svette da?

– Hvis det stopper opp for meg underveis.

Stort sett rundt om i hele verden vil designet til nordmannen være synlig på reklameplakater og i butikker, men i Norge vil nok skokolleksjonen forbigå i stillhet. Basketball har jo ikke akkurat tatt landet med storm.

Da var det annerledes med brunosten, som nylig ble lansert med ny design fra Mathiassen.

– Jeg hadde noen varianter jeg skulle ønske de gikk videre med, men med et sånt nasjonalikon er det greit å safe.

Annonse