Annonse
Anneli Drevdal (t.v.), Helle Hertzberg og Sander Zacharia.

– Man ønsker jo å gå på konsert mer enn én gang i halvåret

Gode kulturtilbud ville trukket flere unge om prisen senkes og arrangørene ble flinkere til å markedsføre at de finnes, mener noen av ungdommene som skal diskutere kulturplan for Drammen tirsdag.

Annonse
Lokale nyheter

– Drammen har utseendemessig blitt veldig fint og det skjer mye bra man kan være med på. Men det er så dyrt! For en som er fotballinteressert er det ikke bare å stikke på SIF-kamp uten videre, og når teateret en sjelden gang har noe tilpasset ungdom, koster det raskt 400 kroner, sier Helle Hertzberg. Union får skryt av ungdommene for en vergeordning som gjør at også de under 18 kan gå.

– Jeg var på Cezinando der i forrige uke, det var råbra, sier Sander Zacharia. Både han og AUF-lederen har hatt sine første store konsertopplevelser der, med Donkeyboy og Madcon. – Men billettprisene ... jeg skjønner at artister er dyre, men man ønsker jo å gå mer enn én gang i halvåret, sukker Hertzberg.

Kulturkort

Sosialistisk Ungdom og AUF skal begge diskutere ny kulturplan for Drammen i kveld. Lokallagsleder Hertzberg gleder seg til å ta opp nære ting som angår lokal ungdom direkte; «det har ellers en tendens til å bli mye EU og store spørsmål». Som Zacharia og Drevdal, begge aktive i SUs styre, havnet den engasjerte ungjenta i partipolitikken ved start på Drammen VGS. Og det er mye å ta tak i.

– Kulturkortet ble fjernet da vi ble gamle nok til å bruke det, smiler ungdomspolitikerne. Kortet ble avviklet i 2011, og for 17- og 18-åringene er ordningen dermed for fornminne å regne. Men Hedmark og Nordland har rabattordninger for unge som fungerer bra, og i fjor høst fikk Samarbeidspartiene i Buskerud flertall for å gjeninnføre en app for aldersgruppen 13–21. Den skulle opprinnelig vært lansert i høst, men er forsinket, og det er satt av mindre penger til «app-drift» enn det gamle kortet hadde.

Trygge voksne

De tre tar også til orde for flere plasser i kulturskolen der det er konstant venteliste, framdrift for øvingslokaler i Harmonien, og flere «hengesteder» for unge i Drammen.

– Uformelle steder, med trygge voksne som gir en slags tilknytning, uten at man binder seg til noe fast oppmøte, beskriver Hertzberg, som tenker spesielt på dem som ikke har det greit hjemme.

– Vi ser mange som er i den situasjonen i Drammen, og overgangen fra ungdomsskole til VGS kan være tøff – det er ikke samme oppfølging fra lærere og andre lenger, sier hun. De er enige om at mange tilbud retter seg til det yngste ungdomssegmentet, men spiller du ikke fotball, driver med kunst eller føler tilhørighet til en kirke eller trossamfunn faller mye bort, oppsummerer de. G60 oppleves som et sted for musikk og dans, og Røde Kors-drevne Fellesverket i Globusgården har de så vidt hørt om.

– Det er ikke markedsført godt nok. Det er i det hele tatt rart: På sosiale medier kan du opprette kontakt med folk i Nord-Korea – men du finner ikke ut hva som skjer på G60 i morra! sier Sander.

Bydelshus

Zacharia har bodd i Isle of Wight ett år, og har et kommunalt drevet ungdomshus derfra som inspirasjon.

– Kanskje unge kan bidra til å bygge opp noe, nærmere der de bor? Mye ligger i dag i sentrum, men på Åssiden, Konnerud, Skoger og Fjell er du fort overlatt i kirkens hender, sier han.

En uke til på nett

Ungdommene som møtes i Drammens Teater tirsdag er én av de siste gruppene som inviteres til å komme med sine innspill til arbeidet med kulturplanen.
– Høsten 2016 hadde vi oppstart og møtte både den profesjonelle og amatørkulturen for å høre direkte med dem som har skoen på, forklarer Ann Magritt Bekink, rådgiver i virksomhet kultur i Drammen kommune.
Til tirsdagens treff er representanter for byens elevråd, ungdomspartier, Ungdomsråd, G60 og Ung Leder invitert. De skal diskutere kulturbruk og ideer til hva de savner og hvordan eksisterende tilbud i Drammen kan bli bedre.

Og innbyggerundersøkelsen er åpen for alle ut uka.

Annonse