Nyheter

Klare for elbuss-revolusjon

Fem millioner ekstra i året og ladepunkter på plass for «paraderuta» Drammen-Mjøndalen. Brakar er rigget for Buskerudbyen.

Bilde 1 av 2

Torsdag vedtok samarbeidspartiene i Buskerud fylkeskommune både et budsjett som sikrer Brakar 20 millioner ekstra over de neste fire årene, og et handlingsprogram for samferdsel som stiller krav til dem om at alle nye anbud i Nedre Buskerud skal driftes med elektriske busser.

Det fylkeseide busselskapet eier ikke selv noen busser, men kjøper tjenester av tilbydere som dermed får som signal at de må investere i elektrisitet dersom de skal nå opp i neste runde. Svært positivt, synes administrerende direktør i Brakar Terje Sundfjord.

– Vi synes det er kjempebra at politikerne deler vår idé om en grønnere framtid, sier Sundfjord.

Billigere?

Fem millioner ekstra i året kom som en positiv overraskelse, som gir busselskapet muligheter til å bedre dagens tilbud på flere måter.

– Det gir oss mulighet til å se på takstene våre, og gjøre noe for enkeltgrupper.

Du mener å sette ned prisene?

– Ja, det er noe vi vil se på. Vi vil også kunne få til noen flere tidligavganger som gjør at flere kan rekke tog om morgenen, det er et ønske vi har fått inn. Det er for tidlig å konkludere, men vi vil jobbe med å bedre tilbudet fram til ny leveranseavtale skal behandles, sier Sundfjord.

Ny bypakke nøkkel

Men den virkelige forbedringen krever finansiering i en annen skala, og derfor er timingen opp mot ny Buskerudbypakke hlt sentral.

– Den er en nøkkel. Skal vi få hyppigere avganger trenger vi flere busser – og når disse skal anskaffes, sørger det vi gjør nå for at vi kan forsere slik at flere gule bybusser går på strøm. Kollektivsatsingen i ny Buskerudbypakke kan bli elektrisk, sier Sundfjord.

Prosjektet med en helelektrisk busslinje mellom Drammen og Mjøndalen er et samarbeid mellom Buskerud fylkeskommune og ENOVA, og har med to hurtigladestasjoner og seks nye busser i drift kostet mellom 32 og 35 millioner kroner. Også noen hybridbusser vil trafikkere ruta når den åpner i 2018. I løpet av første tertal får linje 51 miljøvennlige og stillegående busser, som lades på depot i Kobbervikdalen om natten.
For folk flest er imidlertid hurtigladepunktene i hver ende det mest iøynefallende, Mjøndalens sto klar 1. desember og Drammens så sent som torsdag denne uka. De er seks meter høye og har en fire meter lang ladearm.
Det er kun ved kontakt mellom buss og ladearm at ladearmen leder strøm. Bussene kan kjøre ca. 5 mil på fullt batteri. En full hurtiglading gjøres på seks til åtte minutter, ladingen er fire ganger så kraftig som hurtiglading av en elbil. Laderen kommuniserer med bussen slik at bussen får akkurat så mye strøm som den trenger. Stasjonen er bygget og levert av tyske Siemens.

Roser klimaambisjonene

– Gledelig at Brakar høster erfaring, sier MDGs Ståle Sørensen.
Han roser busselskapet for ambisjonene de legger for dagen. Brakar var først ute med kun biodieselbusser, et bedre alternativ enn vanlig diesel.  
– Men det har vi hele tida sett som en overgangsløsning. Over tid kommer elektriske motorer bedre ut, og krever mye mindre vedlikehold. Klimamessig er de også bra for Norge, som har fornybar energi, sier Sørensen.
Mens Oslo kommune satser på busser med større batteri som kun lades om natten, prøver Stavanger ut busser som både kan lade i lunsjen og over lengre tid.
– Nå forventer vi at Brakar jobber opp mot sine leverandører for å planlegge hva som er smartest for den enkelte rute. Med vårt vedtak blir dette Brakars nye norm for drift.

– Miljøpartiets Ståle Sørensen roser dere som framoverlente og «i førersetet» for grønne løsninger?

– Vi ser at dette er framtida. Utslippsfri og lydløs teknologi betyr at livskvaliteten for alle som bor og ferdes langs busslinjene blir bedre, så kollektivtrafikk kan integreres til der folk bor på en annen måte enn i dag. I teorien kan vi etablere innebygde busstopper slik at der mange skal jobbe kan man fraktes helt fram uten å merke kulde og glatt føre, sier Sundfjord, og gir en ekstra honnør til Drammen og Nedre Eiker for god tilrettelegging for landets første elektriske busslinje.

– Vi er glade for at politikerne er villige til å innføre ny teknologi raskt.

FAKTA: Buskerud-budsjett
Fylkestinget behandlet torsdag budsjett for Buskerud fylkeskommune. Totalt la fylkesrådmannen opp til et driftsoverskudd på 135 millioner for 2018.
20 millioner ekstra til Brakar, nye ladestasjoner for elbil, krav om at alle nye busser skal være elektriske og at Svelvikfergen skal ha om nullutslipp regnes av MDG som seire.
500.000 satt av til Det digitale Buskerud, som bistår kommunene med å søke om statlige midler for bredbåndsutbygging.

Mer fra Dagsavisen