Annonse
Magisk: I «Reisen til julestjernen» er magi en del av hverdagen – for ikke å snakke om spåkoner, her i Mathea Blaafjells skikkelse.

Julestemning siden sommerferien

Ifølge regissørene blir årets «Reisen til julestjernen» ondere, snillere og morsommere enn før.

Annonse
Lokale nyheter

– Det er ganske gammeldags språk, så vi har jobbet mye med å gjøre teksten til vår egen. Ellers kunne det nok ha virket ganske kunstig, mener Kaja Thoresen (15), som spiller Sonja.

Hun har vært med i Drammen barne- og ungdomsteater (DBU) siden hun var sju år gammel, og har spilt i «Reisen til Julestjernen» to ganger før.

– Jeg synes det er akkurat like stas hver gang, og har gått rundt med julestemning helt siden vi startet å jobbe med manuset. Det blir vel snart et halvt år det, ler Thoresen.

Hun synes det er helt naturlig å bruke mye tid i DBU.

– Det er jo så masse fine folk her. Også er det veldig morsomt å få prøve å være en annen enn seg selv innimellom.

Gjennomarbeidet

– Vi befinner oss i et univers der man tror på magi, så hvorfor ikke ta det helt ut? Vi drar på med mer sminke, mer parykker, mer magi og mer eventyr, sier Iselin Doret Brandt Bestvold, den ene halvparten av årets instruktørduo.

– Vi ba alle om å lære seg replikkene innen første øvelse i høst – og det gjorde de jammen meg. Det har gitt oss tid til å videreutvikle karakterene og legge inn detaljer man vanligvis ikke rekker. Noen små endringer blir det også, men vi holder oss innenfor manusets rammer, utdyper instruktørkollega Venill Eirin Kravik.

Dette siste vet Regine Brandt Qvenild å sette pris på. Hun er eneste rettighetshaver til «Reisen til Julestjernen»-manuset, som bestefaren hennes skrev i 1924. Hun er bare på snarvisitt i Drammen denne gangen, men vil komme på premieren 30. november.

– Det gleder jeg meg til. Denne «avkristnede» versjonen på Nationaltheatret har jeg derimot liten sans for. Dette er en del av vår kulturarv – og jeg tror ingen tar skade av noen kristne referanser, verken ikke-troende eller folk fra andre trosretninger. Jeg har sagt til Nationaltheatret at det får gå sin gang i år, men så må de skrote denne versjonen, forteller Qvenild.

På rams

De har litt å holde styr på de to regiansvarlige, med 66 skuespillerspirer i ensemblet – fordelt på to besetninger, som spiller hver sine forestillinger. Bestvold er for sikkerhets skyld også produsent.

Da kommer det godt med at begge kjenner teaterstykket usedvanlig godt. Begge har i dag skuespillerutdannelse fra Westerdals Oslo Act, men tok selv sine første steg på teaterscenen i DBU.

– Det er en stor fordel at vi har spilt så mange av rollene selv opp gjennom årene, ikke minst når det gjelder castingen – som jeg virkelig tror vi har fått til denne gangen. Vi har så mange fine typer, sier Kravik.

Bestvold benytter anledningen til å skryte litt av alle de iherdige foreldrene også.

– De blir som et eget team – som stiller opp på hva det skal være. En utrolig motivert og hyggelig gjeng, konstaterer hun.

Annonse