Annonse
Skeptisk: Leder for Elevorganisasjonen i Buskerud, Amalie Uchenna Odu, er glad for at fraværet har gått ned. Samtidig tror hun det skyldes at småforkjøla videregåendeelever har dratt seg på skolen, og etterlyser stadig fokus på å få ned fraværet med tilpasset og engasjerende undervisning. FOTO: LARS EIRIK HOVLAND.

Jubler ikke for mindre fravær

Elevorganisasjonen i Buskerud jubler ikke over nye, gode fraværstall. De vil se at pengene brukes til å øke kvaliteten i skolen generelt.

Annonse
Lokale nyheter

 

I forrige uke slapp Utdanningsdirektoratet en ny statistikk som viste at fraværet i videregående skole er på vei ned, og at det har sunket etter innføringen av den mye omtalte fraværsregelen. Vanlig fravær nå er 3 dager og 8 timer, noe som er 2 dager og 4 timer mindre enn i fjor. Direktoratet påpeker at fraværet var på vei ned også før fraværsregelen var på plass, men at nedgangen siden forrige skoleår har vært på 40 prosent.

– Vi er selvfølgelig glade for at fraværet er på vei ned, sier leder i Elevorganisasjonen i Buskerud, Amalie Uchenna Odu.

– Allikevel slipper vi ikke jubelen helt løs, og står fremdeles ved at vi synes det er en feil tilnærming til fraværsproblemet.

Hun peker på at selv om fraværet synker, savner hun tall som viser at elevene lærer mer.

– Jeg tør å påstå at denne forbedringen skyldes de to dagene man er hjemme med en liten forkjølelse eller vondt i halsen, sier Odu.

Elevorganisasjonen i Buskerud har vært og er fremdeles negative til fraværsregelen, som gjør at du ikke får vurdering eller karakter hvis du overstiger 10 prosent fravær i faget.

– I små fag som geografi, gjør det størst utslag. Du kan ha vært til stede på alle vurderingssituasjoner, men fremdeles ikke få karakter hvis du har vært vekke andre timer, forteller hun.

Odu ønsker på vegne av elevorganisasjonen at fokuset rettes mot kvalitetsløft i skolen.

– Alle undersøkelser viser at mer delaktighet og engasjement i timen er det som fremmer læring. Det er mye viktigere hva du gjør på den tida du er på skolen, enn hvor mye du er der. Derfor mener vi at ressursene bør gå til videreutdanning, mer tilpasset opplæring og oppmerksomhet til de som faller utenfor, sier hun

hanne.sofie.fremstad@dagsavisen.no

Annonse