Annonse
Lage Sofienlund gikk på idrettslinja på St. Hallvard VGS og har vært spiller og trener i Konnerud IL i tillegg til å studere ved Norges Idrettshøgskole. Siden 2016 har han ledet SIFs samfunnsarbeid.

Innhold bak drammensfasaden

Mens poeng etter poeng glipper på tabellen, har Strømsgodset lyktes med å bygge opp en stjernespiller i kulissene. De neste årene får Lage Sofienlund solid drahjelp i samfunnsarbeidet han leder for SIF.

Annonse
Lokale nyheter

Det har vært langt mellom lyspunktene denne sesongen, men fredag kunne klubben endelig slippe en gladnyhet: Toppklubbens leder for samfunnsansvar gjennom ett år, Lage Sofienlund, har landet en treårig samarbeidsavtale med Union Eiendom og entreprenørkjempen Strøm Gundersen om å finansiere og videreutvikle denne delen av Strømsgodset.

– SIF skal være sultne, inspirerende og folkelige, og å være toppidrettsutøver her innebærer mer enn å spille hjemmekamp annenhver søndag. Med disse aktørene på laget kan vi gjøre enda mer enn vi har fått til til nå. Først og fremst gir det ro til å jobbe over tid med konsepter som treffer hele byen og gjør Drammen bedre å bo i, sa en opplagt Sofienlund.

–Riktig side

Ingen ville ut med eksakte summer, men Arne Riise i Strøm Gundersen og Trond Åsheim i Union Eiendom går som hovedsponsorer inn med hvert sitt «betydelige beløp» de neste tre årene. Begge utvikler og påvirker fremtidens Drammen, og ønsker å vise et ansvar også for innholdet «bak fasaden», slo de fast.

– Drammen er en veldig bra by, men topper likevel på barnefattigdom. Den statistikken må vi prøve å forbedre, og kan vi bruke kraften i merkevaren Strømsgodset til at flere kommer ut på den «riktige» sida, kan vi gjøre en forskjell. Det Lage har bygd opp blir lagt merke til, sier Åsheim, som selv kunne tenke seg å være med ut på Blåtime-besøk.

Slagordet byggekjempene og eliteserieklubben har blitt enige om er "Sammen bygger vi Drammen".

Forbilder

De tre pilarene Sofienlund har etablert (se faktaboks) har gitt Godset innpass i EFDN, en stiftelse som samler europeiske klubber som markere seg gjennom sosialt arbeid. Markedssjef Rune Marthinsen forteller at Blåtimen har tatt klubbens spillere og utviklerapparat ut på 200 besøk det siste året, mot før 10–15. En av dem som har blitt smittet av Sofienlunds «blå magi» er Mounir Hamoud, backen som nektet å ta ferie i desember – han ville heller reise rundt i barnehager og snakke med folk.

– Jeg tror ikke vi finner noe barn ser mer opp til, enn fotballspillere, sa Arne Riise i Strøm Gundersen.

Men halvparten av barna dere besøker er jenter, har dere med dere kvinnelige forbilder også?
– Vi har med oss tre damer i Redd Barna-samarbeidet vårt som vi også har med ut, og i fjor hadde vi en kvinne i trenerteamet som vi brukte. Alt vi gjør av samfunnsarbeid like mye myntet på jenter som gutter. Det gjelder også spillerutviklingsarbeidet vi tilbyr ute i andre klubber. Når det kommer til A-lagsnivå handler det om større prioriteringer og valg i klubben. I en ideell verden burde vi ha drevet med det samme både for jenter og gutter, personlig skulle jeg gjerne sett det. Men når vi kan få det til vet jeg ikke, sier Sofienlund.


Dette er vel målsetninger som også sponsorer kan legge føringer for?
– Ja, det kan man tenke seg. Det er et ålreit innspill å ta med seg, sier Strøm Gundersen-sjef Arne Riise. Han har selv vært fotballtrener i mange år på sønnens lag Drammen Strong.

Samarbeidet er foreløpig bare noen uker gammelt, og innholdet i avtalen skal utvikles etterhvert, poengterer partnerne.
–  Vi sa ja nå, fordi vi vil sikre en god ide. Men vi har ennå ikke snudd hver stein – vi må se litt hva det er vi skal jobbe med, sier Trond Åsheim i Union Eiendom.

 

 

 

Annonse