Annonse
scandinavian design: Bård Brodersen pryder veggen med samme farger som stolen og puffen.

Husker du disse?

Museets skatter fra det 20. århundre er funnet, fått, kjøpt og arvet – fra New York til Nøtterøy.

Annonse
Lokale nyheter

– Vi har brukt mange år på å få til denne utstillingen, bare fra 1900 til 1920 skjedde det jo så mye, og vi var nødt til å gå grundig til verks, forklarer museumsdirektør Åsmund Thorkildsen som selv har kuratert utstillingen «1900-tallet! Gjenstander for det moderne livet», som inngår som en av Drammens Museums faste utstillinger.

Arvegods

Så er også gjenstandene av høy kvalitet, og unike i museums-sammenheng, noe som understrekes av at Thorkildsens utstilling har vakt interesse og begeistring langt utenfor Drammens grenser, både når det gjelder innhold og presentasjon.

– Se her, denne samlingen Moorcroft-vaser stammer fra et ektepar på Nøtterø som ikke hadde noen arvinger, og via noen kontakter resulterte det i at vi fikk velge på øverste hylle. Jeg husker jeg var ganske spent da jeg kjørte ned for å se, minnes Thorkildsen. Han forteller at flere av gjenstandene på utstillingen er testamentert til museet – en stor anerkjennelse til Drammens Museum.

En sommer direktøren var i New York kom han over noen vakre Gustav Siegel sidebord.

– Damen i antikvariatet var ikke så interessert i å selge, men da jeg sa det var til et museum, fikk jeg kjøpt dem, forteller direktøren begeistret, og fortsetter;

– En samler i Berlin sa han ønsket å selge til et museum, og dermed sikret vi oss en stol fra Wiener Werkstätte.

Men la oss rykke tilbake til start.

– Jeg startet med å lage en fargepalett, en fargekode til hver epoke. Det skjedde endringer i lys og i farger, og det er hele stemningen jeg forsøker å formidle, redegjør Thorkildsen.

Utstillingen er satt inn i et miljø, hvor nettopp fargene og lyset er med på å understreke om det er 20-tallet eller 40-tallet, alt henger sammen og man fornemmer og sanser presis det direktøren ønsker; stemningen og bevegeligheten i tida, gjennom de tre rommene som viser 1900-tallet.

– Det var viktig at ikke utstillingen skulle være en hvit kube med mange gjenstander. Her er alle elementer en del av utstillingen, konstaterer museumsdirektøren.

Hver epoke er som et tablå, med tidsriktig gulv, belysning og veggfarge, i tillegg til gjenstandene.

Stemninger

Plutselig er man i en litt dunkel Arts & Craft stue, hvor høstpaletten farger vegger og gjenstander, for deretter å bevege seg inn i byborgerskapets lette, elegante stil med buede, spinklere former à la Hoffmann og Siegel.

Et vesentlig element i Thorkildsens utstilling er Drammens-fotografiene på veggene.

– Vi er så heldige å ha hus til alle stilarter i Drammen. Og utstillingsvinduet er også fotografert, plutselig kunne man gå ut å se og kjøpe – det ble en ny måte å forholde seg til gjenstander på. Elektrisiteten kom, og lyste opp butikkvinduer som ble dekorert og som man ikke tidligere hadde sett, forteller Thorkildsen.

En del av veggene er også tapetsert med store naturfotografier som understreker det moderne, grønne skiftet i stilhistorien.

Hvor er disse fotografiene fra?

– Jeg har tatt dem selv – med mobiltelefonen!

Annonse