Nyheter

– Har alltid vært en kul by

Lenge før den store byfornyelsen i Drammen, mente Peter Lukas at byen var Norges mest undervurderte.

Bilde 1 av 3

Fotografen, som egentlig kommer fra Østerrike, har bodd i Grimstad i omtrent 20 år – men med en kompis i Drammen har han også vært innom Elvebyen fra tid til annen.

Boken, der han gjenskaper motiver på bilder tatt for omkring 100 år siden, ser han som sitt bidrag til byens identitet.

– Det er mange forskjellige årsaker til at jeg velger å dokumentere forandringene som har skjedd i en by, og her har det jo skjedd veldig mye – spesielt i senere år, sier Lukas, som har fått hjelp av byarkivet til å finne fram til de gamle fotoskattene.

Byarkivar Tom Oddby påpeker at mange mener altfor mye av det gamle Drammen har blitt revet – og erstattet med pregløse nye bygg.

– Sånt skjer i alle norske byer, men her har man i hvert fall gjort masse fint i tillegg. Som for eksempel å sette opp elveharpen, svarer fotografen.

Flaks i uflaks

I løpet av sensommeren tråklet fotografen seg gjennom Drammen sentrum, på jakt etter de gamle motivene. Han innrømmer at det ikke alltid er så enkelt å komme fram til det helt riktige stedet.

– Stort sett er folk helt utrolig snille, åpne og hjelpsomme – enten jeg må inn i private hjem eller trenger hjelp av brannvesenet til å komme opp i høyden. Det er likevel alltids noen få steder man får nei. Her i byen skjedde det da jeg ønsket å ta meg opp i etasjene over jernbanestasjonen, for å ta bilde av Strømsø torg ovenifra.

Lukas forteller hvordan en ansatt på stasjonen mente man i så fall måtte ta kontakt med huseieren først – og uansett endte med å si et utvetydig «nei !».

– Men jeg er ikke kjent for å gi meg så lett – og da jeg skulle gå forbi stasjonen igjen, omtrent en halvtime senere – var det plutselig veldig folksomt på torget. Blant annet hadde politiets spesialenhet dukket opp. Det hele skyldtes en bombetrussel, det vil si; det var oppdaget en håndgranatlignende gjenstand inne på stasjonen. Dermed gikk jeg bort til noen folk som hadde kommet ut – og spurte hvem som jobbet i de øverste etasjene. Etter å ha forklart dem om prosjektet mitt, hadde de ikke noe imot å ta meg med opp – da vi kunne gå inn igjen. Dermed fikk jeg likevel tatt bildet, smiler fotografen – han passer for sikkerhets skyld på å opplyse om at bombetrusselen viste seg å være falsk alarm.

Stiv pris

Lukas er full av lovord om byarkivets behjelpelighet, slik er det nemlig ikke alltid. Etter å ha laget 22 bildebøker i Forandring-serien, hvorav også noen fra Tyskland og New Zealand, har han kommet bort i så mangt.

– I byarkivet i Flensburg i Tyskland ville de ha 65 euro per bilde – og når jeg trenger et utvalg på omtrent 150 bilder som utgangspunkt ville det ha kostet en liten formue. Den ansatte på arkivet sa imidlertid noe jeg har bitt meg merke i: «Slik blir det når økonomer skal forvalte kulturen – det bli både dårlig kultur og dårlig økonomi».

– Vi i Byarkivet forvalter jo fellesskapets kulturarv, og en del av oppgaven er å gjøre det vi sitter på tilgjengelig for folk, forsikrer Oddby, som opplyser om at mange av de gamle bildene Lukas har brukt også ligger ute på nett. Drammen byarkiv deler også mange bilder via facebooksiden sin.

– Det er tydelig at mange deler min entusiasme for gamle bilder. Det er ikke uvanlig at vi får langt over tusen likes når vi legger ut noen fine gamle motiver, sier byarkivaren.

Uten tekst

Peter Lukas har laget bildebøker med før og etter-bilder siden 2013. Hver bok trykkes i maks 1.000 eksemplarer. Flere opplag er ikke aktuelt – som kunstner er fotografen egentlig bare opptatt av å få laget ett eksemplar. De resterende 999 trykkes bare for å finansiere prosjektet.

Og Lukas er kompromissløs på flere måter.

– Det er helt bevisst at det ikke står noe på sidene der bildene først presenteres. Alle har en tendens til å se på tekst først – og det skaper en forventning til hva bildet skal inneholde. Ved ikke å skrive noe blir ikke estetikken forstyrret. Etter hvert fjerde bildepar kommer det så en samleside – der det som er kjent om de gamle bildene er opplyst, det vil si sted, fotograf og noen ganger årstall.

«Forandring Drammen» lanseres på Drammensbiblioteket i kveld.

Peter Lukas

Lukas (født 1969 i Østerrike) er en kunstfotograf og forfatter bosatt i Grimstad.

Etter årtusenskiftet har han vist kunst i en rekke separat- og kollektivutstillinger i Norge, Tyskland og Østerrike.

Han har bidratt til flere offentlige og private samlinger, blant annet til Statoil, Universitetet i Agder og U2 studio i Dublin.

En betydelig del av arbeidet de senere årene har vært fotobokserien Forandring, der kunstneren besøker de samme stedene som i nær hundre år gamle arkivfoto – og dokumenterer forandringen ved å velge det samme utsnittet og lysforhold. Den første boken i serien kom i 2013.

Har laget «før og nå»-bøker fra blant annet Skien, Kristiansand, Bergen, Lillesand og Tønsberg. Nå kommer «Forandring Drammen».

Mer fra Dagsavisen