Nyheter

Gjenskaper Drammen slik byen så ut for 100 år siden

Peter Lukas klatrer i gamle kirker, drar inn i folks leiligheter og tyr til brannvesenets kraner – alt for å gjenskape gamle bilder. Som en del av prosjektet «Forandring», er han nå i Drammen for å vise hvordan byen har endret seg.

Bilde 1 av 4

– Jeg er ikke historiker, jeg er fotograf. Og dette er heller ikke en lokal bok bare om Drammen, sier Peter Lukas.

Lukas er en østerriksk fotograf som er bosatt i Grimstad. Kunstprosjektet hans, «Forandring», har samlet en rekke fotografier fra mellom 1860 og 1910. Lukas tar nye bilder på akkurat samme sted og tilnærmet samme tidspunkt på dagen – og samler dem i bøker.

– Til nå har jeg dokumentert forandringen blant annet i Verdal i Nord-Trøndelag, Kristiansand, Grimstad og Nelson i New-Zealand, forteller Lukas.

– Man ser det på skyggene

Lukas har fått hentet ut bildene han gjenskaper fra byarkivet i Drammen. Når Dagsavisen Fremtiden møter ham tirsdag formiddag, står han med et bilde av Bragernes Torg – eller «Bragernæs Torv», som det står over dette bildet fra 1800-tallet.

– Man kan se på skyggene at det er tatt rundt dette tidspunktet. Litt senere, faktisk. Og det er tatt fra en høyde, jeg vil anta fra et av kirketårnene, forteller han.

Etter noe om og men slipper kirketjeneren i Bragernes kirke ham opp, og bildet er i boks. Man skulle kanskje tro at 2017-bildene ble tatt med moderne kamera, i farge og god oppløsning. Det blir de ikke. De to faktorene som avslører at det nye bildet er fra 2017, er oppløsningen, samt de moderne skiltene og bebyggelsen.

– Nei, det skal ikke se nytt ut. Jeg bruker et moderne objektiv fra produsenten Leica, men det får bildene til å se «gamle» ut. Altså er de i svart-hvitt. Jeg vil gjenskape et fotografi så presist som mulig. Så langt det går, skal det være fra akkurat samme sted, fra samme vinkel, og helst tidspunkt, forteller han.

Tar ikke standpunkt

Hvilke steder som blir en del av prosjektet «Forandring», er tilfeldig.

– Det kommer an på hvor jeg ender opp, egentlig. Og dessuten forutsetter dette prosjektet at det finnes gode bilder i arkivet, ettersom det også er et estetisk prosjekt, forteller Lukas.

Fotografen sier selv at han ikke har noen mening om forandring, men ønsker å vise at forandring ikke er ensidig.

– Det er påfallende hvor forskjellig byer har forandret seg. Dessuten kan samme by være ugjenkjennelig fra en vinkel, men nesten klin lik fra en annen, forteller Lukas.

Peter Lukas fikk ideen til prosjektet da han var på en utstilling i Helsinki i 2009.

– Signe Brander er en finsk fotograf som dokumenterte Helsinki mellom 1903 og 1906. På utstillingen i 2009 hadde noen gjort akkurat det jeg gjør nå, og sammenstilt hennes fotografier med nye bilder av Helsinki. Det ble jeg veldig inspirert av, og fikk lyst til å prøve det samme. Det begynte i utgangspunkt med en bok som bare het «Forandring», sier Lukas.

Han forteller at han ikke har noen budskap med kunstprosjektet sitt.

– Det er ikke vesentlig hva jeg mener om byutvikling eller forandring. Jeg tar ikke standpunkt til hvordan det er gjort eller hvorvidt forandringen er fin. Folk får dra sine egne slutninger ut fra disse bildene. Men jeg innser jo at det kan være nyttig for eksempel for byutviklere å ha de gamle bildene i mente, sier Lukas.

Oppdagelsesferd

Å få tatt de nye bildene kan by på utfordringer hvis de gamle bildene er tatt fra bygg som ikke eksisterer. Det neste Drammens-bildet Lukas tok på tirsdag, innebar en oppdagelsesferd gjennom kriker og kroker de færreste med tilknytning til rådhuset noensinne har vært.

– Jeg har måttet tilkalle brannvesenet fordi det originale bildet har blitt tatt fra en bygning som er revet, for eksempel. Det kan bli litt styr, men stort sett går det greit. Jeg kalkulerer også litt med tanke på hvor viktig det er å få akkurat dette bildet. Er det en enkel bygning, tyr jeg ikke til drastiske midler for å få tatt det, forteller Lukas.

Mer fra Dagsavisen