Nyheter

Fronter du Drammen på Snapchat?

Snapchat har for lengst tatt verden med storm, og geofiltre setter et lokalt preg på det sosiale mediet.

Bilde 1 av 2

Hvis du er en av de 166 millionene som bruker Snapchat daglig, har du muligens lagt merke til at et såkalt «geofilter» dukker opp avhengig av hvor du befinner deg. Det er flotte illustrasjoner som beskriver et sted, og viser vennene dine hvor du er.

Lager sine egne filtre

Sandra Larsson fra Hønefoss revolusjonerte Snapchat i hjembyen ved å være den som laget byens første geofilter.

– Det var rett før jul i 2015, så jeg husker det føltes litt som en julegave, ler hun.

At Hønefoss hadde fått geofilter, gikk ikke upåaktet hen.

– Bloggeren Emilie «Voe» Nereng skrev til og med om det. I tillegg var det mange som synes det var stas, forteller Larsson.

Hun jobber til daglig som digital markedsfører og fotograf. Ideen om å lage Snapchat-filter kom da hun kjedet seg i en eksamensperiode.

– Snapchat har en egen nettside hvor man kan laste opp filtre. Det er en rekke krav – man skal ikke bruke varemerker, bakgrunnen skal være transparent, i tillegg til at det må være i en viss størrelse og oppløsning. Også må man være kreativ! Den skal tross alt bli plukket ut, forteller Larsson.

Måtte sjekke bygrensene

En del av oppgaven til den som lager geofilteret er å avgrense området hvor det skal brukes.

– Det var litt av en jobb. Jeg måtte gå inn på Wikipedia og finne ut av hvor bygrensene egentlig går, forteller hun.

Snapchat er en mobilapplikasjon som ble lansert i 2011. Den lar deg sende og motta bilder og videoer, som man kan gjøre personlige ved å legge til tekst, ikoner og utklipp. Bildet eller videoen kan ikke ses lenger en maksimalt ti sekunder, med mindre man legger det ut på «story». Det som legges vises i 24 timer. Det er vanlig å ha færre kontakter eller venner på Snapchat enn andre sosiale medium. Geofilterne er en del av «Snapchat samfunn», og brukes på offentlige steder. Man kan også som privatperson lage filtre til for eksempel en fest eller et bryllup, og bedrifter kan markere seg med sitt eget filter.

Gjør det for moroa

Det er ikke mulig å finne ut av hvem som har sendt inn de ulike filtrene. Man får altså ikke noe kreditering for sitt design selv om det sendes rundt mellom potensielt millioner av brukere.

– Det er stor konkurranse, særlig i de større byene. I Oslo er det jo veldig mange, og jeg blir ofte imponert av illustrasjonene der. Jeg måtte sende inn forslag til Snapchat et par ganger før jeg mitt ble tatt i bruk. Man får heller ikke noe tilbakemelding på hvorfor det ikke blir brukt. Selv om man ikke får noe kred, er det veldig gøy å se at så mange bruker ditt design, forteller Larsson.

Det kreves ikke så mye utstyr eller kunnskap utover kreativitet, skal vi tro på Larsson.

– Man kan bruke programmet Canva – der finnes det til og med et eget oppsett for geofiltere. Ellers vil jeg tipse om å være kreativ og prøve å stikke seg ut. Også er det viktig at det reflekterer stedet, sier hun.

Mer fra Dagsavisen