Annonse
Fornøyd: Salgssjef Terje Thorstensen hos Automobil-Kompaniet AS i Drammen forteller at elbilsalget utgjør rundt 50 prosent av nybilsalget hos forretningen. FOTO: KENNETH LIA SOLBERG

Få elbiler i Norges bilby nummer én

Drammen er den byen i Norge som har flest biler per innbygger, men færre enn tre av hundre personbiler i byen er elbiler.

Annonse
Lokale nyheter

 

Drammen har 1.275 elbiler, viser tall fra Motorvognregisteret per 30. juni 2017. Det høres kanskje mye ut, men Drammen har 44.000 registrerte personbiler, ifølge SSB, og dermed er bare 2,9 prosent av personbilene i Drammen elbiler. Det er ikke bare en langt lavere andel enn Oslo, men også langt under landsgjennomsnittet på 4,4 prosent.

Topper bilstatistikken

Drammen har 811 biler per 1.000 innbyggere, noe som er betraktelig mer enn andre norske byer. Rundt 80 prosent av de nye bilene som kommer til Norge importeres via Drammen havn – og av bilene som kommer inn, er stadig flere av dem elbiler.

– I juni var det ny rekord der hele 27,7 prosent av nybilsalget var elbil, opplyser Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening.

Men det var altså i Norge som helhet, og ikke i Drammen.

– Litt konservativ

Stortingskandidat og leder i Miljøpartiet De Grønne i Drammen, Ståle Sørensen, tror en blanding av dårlig tilrettelegging, og en viss konservatisme knyttet til bil i Drammen, kan være blant årsakene til at elbilandelen er så lav.

– Det er vanskelig å spekulere i, men antall ladeplasser i Drammen er lavere enn i mange andre byer, og det er dårlig tilrettelagt for parkering. Det er en bilkultur som sitter litt i veggene i Drammen og som kan være vanskelig å snu. Toyota har hovedkontor her, og det er kanskje litt mer konservativt enn andre steder. Når mange jobber innenfor den tradisjonelle bilindustrien, er det kanskje sånn at det blir litt motstand, tror Sørensen, som selv kjører elbilens flaggskip Tesla.

Satser ikke på elbil

Toyota, som har sitt norske hovedkontor i Drammen, har foreløpig valgt å ikke satse på helelektriske biler.

– Toyota har solgt hybridbiler siden slutten av 90-tallet, men rene batterielektriske biler har ikke Toyota kommet med ennå. Hybridteknologien står på egne bein usubsidiert. Elbil er veldig stort her Norge og har gode insentiver fra myndighetene, sier Per Einar Hågå, administrerende direktør i Toyota Drammen.

Han forteller at Toyota har en elbil under utvikling og understreker at rundt 90 prosent av bilene Toyota selger er hybridbiler (med en elektrisk motor som lades når bensinmotoren går eller når bilen bremser) eller plugin hybridbiler (hvor man i tillegg kan plugge inn lader).

Nå har Toyota også kommet med en ny modell: Mirai, som går på hydrogen, men elbilene lar altså vente på seg.

– Ikke framoverlent

Drammenser og kommunikasjonsrådgiver i elbilforeningen, Ståle Frydenlund mener Drammen er bakpå.

– Det er interessant å se at Drammen er såpass langt bak, og spesielt bak Oslo. Det er en viss sammenheng her med at utbyggingen av infrastrukturen for elbil ikke har vært så veldig framoverlent. Drammen har ikke gjort så veldig mye i nyere tid for å legge til rette for elbilister, sier han til Dagsavisen Fremtiden.

Har aldri sett maken til interesse

Men selv om andelen elbiler i Drammen er lavere enn ellers i landet, er den på full fart opp.

– Jeg har jobbet med bil i over 30 år, og har aldri sett maken til interesse, sier salgskonsulent hos Automobil-Kompaniet, som selger Opel og Nissan.

Han snakker om Opel Ampera-e, som er tredje generasjons elbil av typen vanlig familiebil.

Ifølge Thorstenen er rundt halvparten av bilene som selges hos Automobil-Kompaniet elbiler, og interessen for Ampera-e, har vært eksepsjonell.

– Det er den mest etterspurte elbilen i Norge. Cirka 4.500 har bestilt denne i Norge, og så langt er det registrert cirka 500, forteller han.

Ventelista på bilen, som ifølge brosjyren har en rekkevidde på 520 kilometer, men som ifølge Thorstensen har en reell rekkevidde, under norske kjøreforhold, på rundt 400 kilometer på sommerføre og 300 kilometer på vinterføre, er lang.

– Det fleste som bestiller bil nå får bilen i 2018 eller 2019, sier han, og forteller at Automobil-Kompaniet så langt har levert ut 40 Opel Ampera-e i Drammen.

Forretningen selger også den modellen som så langt har vært Norges desidert mest populære elbil: Nissan Leaf.

– Den har vi solgt cirka 200 av i året de siste årene, forteller den entusiastiske bilselgeren til Dagsavisen Fremtiden

Annonse