Annonse
Så alt: Som datter av en filmprodusent så Stine Helgeland i NFI nesten alt som ble satt opp på Drammen kino i oppveksten. FOTO: NFI

- Dessverre kjente vaktene meg så godt at det ikke var lett å lyve på alderen

Avdelingsdirektør i Norsk Filminstitutt Stine Helgeland så det meste som ble satt opp på kino i Drammen - og prøvde seg innimellom på resten også.

Annonse
Lokale nyheter

– Jeg elsker film, og på Drammen kino har jeg hatt mange av mine største filmopplevelser, sier Stine Helgeland, avdelingsdirektør i Norsk filminstitutt.

Hennes far Axel Helgeland er filmprodusent og hadde frikort, så da hun var barn og tenåring så hun stort sett alt som ble satt opp på Drammen kino, forteller hun. Det inkluderte «Politiskolen» 1-8, «Full klaff for klikken» 1-4, «Beat Street», «Flashdance», «Pretty in Pink» og James Bond, ramser hun opp. Norske filmer, som senere ble hennes arbeidsfelt, var ikke spesielt populære på 80- og 90-tallet.

– I motsetning til nå! Noen filmer var jeg jo ikke gammel nok til å se, og dessverre kjente vaktene meg så godt at det ikke var så lett å lyve på alderen – selv når jeg sminket meg og tok på briller, sukker Helgeland.

LES OGSÅ: I dag fyller Drammen kino 100 år

LES OGSÅ: Se Åskollen-lærerne "eie" avgangselevene med "episk" video

Linda Lothe i Viken Filmsenter husker på sin side et ekte skrekkens kapittel.

– Det første som slår ned i meg når jeg tenker på kino i Drammen, er «Gremlins». Det er lenge siden jeg satt stiv av skrekk og så filmen, men jeg ser på egne barn i dag at kino fenger på samme måte. Film på kino er en altoppslukende opplevelse som ikke kan måle seg med TV eller iPad hjemme i stua. Derfor skulle jeg gjerne også sett kortfilm på Drammen kino, gjerne som forfilm før hovedfilmen og aller helst laget av små og store fra regionen, ønsker Lothe.

Ellers ser filmstøttekoordinatoren Drammen kino som et godt sted for møter med regissører, der hun har hatt fine samtaler om film og verden vi lever i.

– Gratulerer til bursdagsbarnet! Drammen Kino har formidlet følelser mer enn noen andre i Drammen i 100 år, slår filmprodusent Børge Solem i Catapult Film raust fast.

Styrken kinoen har vist ved å overleve fjernsynets inntog på 60-tallet og de seneste årenes alminneliggjøring av hjemmekino og strømmetjenester er solid.

– Kvaliteten i lyd og bilde er selvfølgelig ubestridt, men posisjonen som møteplass viser også dens enorme sosiale betydning, sier han.

Om han skulle ønske seg mer av noe på Drammen kino de kommende årene, er det å synliggjøre god kvalitet enda bedre.

LES OGSÅ: Tarzan, Travolta og en avlyst skitur

– Kinoen kan fint slippe til «ikke-engelskspråklige» kvalitetsfilmer – gjerne markert med et tydelig kvalitetsstempel. Mange går glipp av filmer produsert utenfor Hollywood og dermed sterke og ekte historier, sier Solem.

Helgeland slår også et slag for filmer som utfordrer – særlig norske.

– Jeg ønsker meg at de beholder og utvikler sitt ansvar som en sentral kulturaktør i Drammen. Film er den kulturopplevelsen som flest folk benytter seg av, og det er viktig at kinoen tar ansvar for å både opplyse og utfordre publikummet sitt – både for å styrke filmens posisjon som kunstform, og i et større perspektiv for å sikre ytringsfrihet, mangfold og demokratiet vårt. Norsk film er selvsagt spesielt viktig i denne sammenheng. Det er ingen liten oppgave å drive kino!, sier Helgeland.

Annonse