Mangrud fikk i likhet med resten av havnearbeiderne i Norge en ny tariffavtale på tirsdag, etter at Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport kom til enighet.
Dragkamp
Det skjer etter en lang dragkamp mellom arbeidsgiver og arbeidstakersiden, hvor ILO 137, som gir havnearbeidere fortrinnsrett til å losse og laste skip, fremfor at skipene kan bruke egne ansatte til jobben, har stått i sentrum.
Den nye tariffavtalen går ikke til kjernen av denne delen av konflikten, men gir mulighet for arbeid 24 timer i døgnet, sju dager i uka i alle årets dager i forbindelse med skipsanløp, skriver NTB.
Havnesjef i Drammen Einar Olsen er svært godt fornøyd med den nye tariffavtalen.
– Rammene ser veldig bra ut. Det er sånn det moderne samfunnet fungerer. Båter kommer og går hele uka hele døgnet, så det er nødvendig at tariffavtalen inneholder rammer som gjør at det ikke blir vanskelig med døgnbemannet drift, sier han til Dagsavisen Fremtiden.
Den nye tariffavtalen har fått navnet «Havne- og terminaloverenskomsten» og erstatter tre nåværende avtaler.
Ikke sett noe til Holship
Den nye avtalen kommer i stand etter at havnearbeiderne i Drammen tapte kampen mot selskapet Holship i Høyesterett i desember. Havnearbeiderne boikottet da selskapet, ettersom de ikke ønsket at Holship skulle bruke sine egne ansatte til å losse og laste skipet, men tapte altså kampen om fortrinnsrett til lasting og lossing i retten.
Siden den gang har ikke Mangrud sett noe som helst til Holship i Drammen Havn.
– Hos oss har situasjonen vært akkurat den samme, fordi Holship har ikke hatt noen anløp av båter, og de andre aktørene bruker oss til å gjøre jobben, sier han.