Nyheter

Brudd i kulissene

Hvor fleksibelt skal de ansatte på teateret og Union Scene stille seg til rådighet for arbeidsgiveren sin?

Det er kjernen i striden som oppsto under årets tarifforhandlinger mellom Drammen Scener AS og Film og teaterteknisk forening (FTTF). 12. mai endte et 13 timers møte i brudd, og onsdag bringes uenighetene inn for de sentrale partene i en såkalt Fase 3-forhandling hos arbeidsgiverforeningen Spekter.

– I dag har vi en gjennomsnittsberegning av arbeidstid som fungerer slik at vi i perioder kan jobbe lange dager, for så å ta ut fri. Arbeidsgiver ønsker både å gjøre periodene lengre og slik binde opp både arbeidstid og fritid for oss, og også forlenge arbeidsdagene våre uten kompensasjon, sier hovedtillitsvalgt og scenemester Tor Egil Heiskala.

– Ikke tilpasset

I dag kan hans 17 medlemmer jobbe ni timer uten å ha krav på overtidsbetaling, mens Drammen Scener vil forlenge «langdagen» til 12,5 timer, en utvidelse de har anledning til etter endringene i arbeidsmiljøloven. Inntil et års beregningstid betyr mindre fleksibelt uttak av opparbeidede fritimer.

Drammen Scener gikk med nesten 600.000 kroner i underskudd i fjor, og i eiermøtet med Drammen kommune sist tirsdag forklarte styreleder Jan M. Moberg politikerne i formannskapet at selskapet vil bidra til en stor strategisk gjennomgang.

«Tariffavtale med lokal overenskomst er ikke tilpasset virksomhetens drift» ble av Moberg pekt ut som en av utfordringene, og dessuten arbeidsintensive og spredte arrangementer. Å vurdere å kutte i den tekniske kapasiteten, spesielt på teateret, er pekt ut som en av de mulige innsparingspostene.

Forskjeller

Fra gammelt av er teknikerne på teateret organisert i større grad enn kollegene på Union.

– Det stemmer at det var en hovedvekt på teateret fram til i fjor. Men da det ble forespeilt trangere tider og omorganisering, ble regulert arbeidstid et ønske fra flere. FTTF organiserer alt fra renholdere til kontorarbeidere og produksjonsledere, sier klubbleder Heiskala.

– Jobb når noe skjer

Folk på jobb når det ikke er forestilling begrenser kulturhusets lønnsomhet. Arbeidstidsavtalen må gjenspeile at Drammens teater ikke lager teater, men er et kulturhus, mener daglig leder i Drammen Scener AS Knut Harald Pleym.

– Dagens overenskomst er basert på teateret som produserende hus, mens vi nå er et programmerende hus: Vi har ikke egne produksjoner slik for eksempel Operaen har, men kjøper inn forestillinger. Skal vi ha forsvarlig drift må vi bruke fleksibiliteten i den nye arbeidsmiljøloven, sier Pleym.

Han ønsker også gjennomsnittsberegningen ut av overenskomsten med FTTF, og over i en egen særavtale.

– Vi ønsker at personer skal være på jobb når vi har behov for det, og ikke når vi ikke har det. Det er heller ikke slik at et høyt aktivitetsnivå på huset vises på bunnlinja. Men vi må finne den gylne middelvei tilpasset våre midler og oppdrag.

Mer fra Dagsavisen