Nyheter

50.000 droner – 684 har tatt «lappen»

Så langt har 684 personer tatt «dronelappen» i Norge. Drone-organisasjonen UAS Norway skulle ønske det var langt flere.

Bilde 1 av 3

Stian Fjeldstads drone svever majestetisk over Drammenselva. Video fra kameraet vises på en iPad, og den erfarne dronepiloten viser fram hvordan dronen kan manøvreres i alle slags vinkler og retninger. Når han setter opp farten, kommer det veldig tydelig fram at dette ikke er et hvilket som helst leketøy. Dersom denne dronen hadde kollidert med et hode, kunne det utvilsomt fått et fatalt utfall.

– Det er altfor mange veldig lite seriøse operatører, sier Fjeldstad.

Droneoperatøren, som kommer fra Filtvet i Hurum, har holdt på med modellfly i 24 år, og er en av et ganske eksklusivt, lite antall droneoperatører som har RO3-sertifikat. Det betyr at han kan operere droner på mer enn 25 kilo og som kan fly i 150 kilometer i timen.

Samtidig mener han regelverket for droneflyging er så pass komplisert at mange – spesielt blant dem uten eksamen – ender opp med å fly ulovlig.

– Det er veldig få som stikker ut på et flatt jorde for å fly med droner, sier Fjeldstad.

Nye krav til eksamen

På landsbasis er det nå 684 personer som har tatt droneeksamen eller «dronelappen» etter at det ble innført nye krav til droneoperatører fra nyttår, viser tall fra Luftfartstilsynet.

Nå må alle som opererer innen RO2 og RO3 ta eksamen. RO2 er virksomheter som flyr droner på inntil 25 kilo og som kan gå i inntil 80 knop (148 km/t). I RO3 dreier det seg om droner som kan veie over 25 kilo og som kan fly raskere enn 80 knop. Man kan også operere droner utenfor synsrekkevidde med RO3, og i litt mindre grad med RO2. For RO1 trenger man bare å sende melding til Luftfartstilsynet med visse påkrevde opplysninger om droneoperatøren. Dette gjelder droner på opp til 2,5 kilo og som har en hastighet på inntil 60 knop, og man må operere innenfor synsrekkevidde.

UAS Norway, som er Norges største interesseorganisasjon for ubemannet luftfart, ser gjerne at kravene blir strammet inn.

– Vi skulle ønske at alle operatørene tar dette. Når du ser hvor stort volum det er i RO1-klassen, skulle vi ønske at de også får en obligatorisk eksamen, og vi oppfordrer uansett alle til å gjøre det, sier daglig leder i UAS Norway, Anders Martinsen.

Mangler praksiseksamen

I dag er det bare teori på droneeksamen, som kan avlegges på trafikkstasjoner hos Statens vegvesen. Praktiske prøver er ikke en del av kravet.

– Vi har gått i bresjen for at man også må ha praksis, slik at man har en grunnkompetanse på plass. Vi går veldig tydelig fra en uskolert til en skolert bransje. Vi går fra en bransje med lite tilsyn til mer tilsyn, sier Martinsen.

Forstyrrer flytrafikken

Martinsen er ikke helt enig med Fjeldstad i at det kryr av useriøse droneoperatører.

– Vi fikk nylig inn resultatene fra en spørreundersøkelse sendt ut til 3.100 registrerte operatører i Norge. Nesten 900 svarte på undersøkelsen, og de som svarte, viste at de er svært opptatt av regelverket, sier han.

Han tar likevel et forbehold.

– Vi vet veldig lite om dem som kjøper en drone og ikke registrerer det. Det er langt flere droner på hendene til dem som ikke har registrert seg enn hos dem som har registrert seg. Til sammen er det solgt rundt 50.000 droner i Norge, opplyser han.

Han nevner tre eksempler han kjenner til, bare i løpet av de siste månedene, på droner som har forstyrret flytrafikken på en måte som har ført til at man ikke kan ha normal trafikkavvikling ved flyplassene. Sist ut var Stavanger lufthavn, hvor man forrige lørdag måtte stenge i 25 minutter på grunn av en ulovlig drone.

– Vi vil ikke ha eksempler hvor droner setter luftfarten i fare eller forstyrrer privatlivets fred. Vi oppfordrer alle som flyr til å sette seg inn i reglene, sier Martinsen.

Reglene ligger lett tilgjengelig på Luftfartstilsynets egne nettsider, og på nettsiden Dronelek.no som også er laget av Luftfartstilsynet.

Mange stryker

Luftfartstilsynets oversikt viser at det ikke nødvendigvis er så enkelt å bestå droneeksamen. I Norge som helhet er strykprosenten på 17. I Drammen er den på hele 31 prosent.

Droneeksamen koster 1.010 kroner, og den kan avlegges på alle veitrafikkstasjoner i hele landet.

Mer fra Dagsavisen