Nyheter

32 millioner til modumskolen

Modum kommune, Buskerud fylkeskommune og SINTEF skal sammen utvikle en metode som gjør at flere barn opplever mestring og trivsel – både på skolen og i livet videre.

Bilde 1 av 3

– Vi vet alle hvor viktig det er for skolehverdagen at man får en lærer man passer sammen med og er trygg på. Nå vil vi gjøre flere lærere i stand til å passe for flere elever, sier rektor på Sysle skole Anne Marit Ingvoldstad til sjetteklassingene som får være med på pressekonferansen.

Flere lokale medier er til stede, samt representanter for fylke og kommune. Det er ikke hver dag en liten buskerudkommune tildeles mangfoldige millioner i prosjektmidler fra EU.

Stor opptrapping

– Vi hadde allerede bestemt oss for å fokusere mer på livs- og skolemestring. Mange barn i Modum vokser opp i lavinntektshusholdninger. For å skape likere vilkår for alle barn, ønsket vi å se på hva lærerne kunne bidra med. Så begynte vi å undersøke om det fantes noen midler vi kunne søke om, forklarer undervisningssjef i Modum Kjølv Eidhammer.

Kjetil Gulsrud Lundemoen, rådgiver i undervisningsetaten, forteller videre at de fant en utlysning fra EU, der man kunne søke om midler fra verdens største forskningsprogram (Horizon 2020), til prosjekter som handlet om folkehelse og motstandsdyktighet hos unge.

– Jeg tror vår søknad skilte seg ut fordi vi fokuserte mer på forebygging enn behandling – og fordi vi ønsket å gå inn i barneskolen – som er en universell arena, med stor påvirkningskraft på ungene. Vi ønsket å gjøre dette uansett, men det er klart pengene betyr en stor opptrapping, sier Lundemoen.

Med på laget er også ledende forskningsmiljøer fra Norge, Polen og Spania. Og over nyttår starter arbeidet med prosjektet, som totalt skal vare i fire år. Første steg er innsamling av informasjon fra elever, lærere, skoleledere, foreldre – og flere andre instanser.

Dette skal danne kunnskapsgrunnlaget for utviklingen av selve metoden, som skal få barna til å trives bedre på skolen, lære mer, fullføre skolegangen og bli bedre rustet til å tåle motgang senere i livet.

Stine Hellum Braathen fra SINTEF, som skal koordinere det hele, forklarer at det samme skal gjøres i Poznan i Polen og i Cordoba i Spania.

– Målet er at programmet som utvikles for opplæring av lærerne skal kunne brukes både nasjonalt og internasjonalt i framtida.

Viktigere enn tester

– Skal vi få flere prøver enn vi har nå, spør en gutt, da det åpnes for spørsmål fra salen.

Han forsikres om at dette ikke er tilfelle

– Dette handler først og fremst om hvordan læreren skal bygge relasjoner. Dette lærer man veldig lite om på lærerskolen – selv om det har veldig mye å si for læringen, presiserer Eidhammer etter at pressekonferansen er over.

– Du kan se dette som et innspill i debatten om karakterjaget. Vi mener det er viktigere for både læring, framgang og trivsel at man ser hele ungen, sier Lundemoen.

Mer fra Dagsavisen