Fredrikstad

Raskere tog gir betydelig prisvekst

Fredrikstad blir «nye» Moss, og Halden blir «nye» Fredrikstad. Kortere reisetid med ny jernbane vil dra boligprisene i Østfold-byene betydelig opp.

Bilde 1 av 4

Pris på en tenkt bolig på 130 kvadratmeter i Moss i dag: 4.050.000 kroner. Dagens antatte pris ved ferdig utbygd Intercity med dobbeltspor: 4.880.000 kroner. Altså en prisstigning på over 800.000 og cirka 20 prosent.

Det er spådommen fra Amund Tvete Hermansen, leder i Østfold Eiendomsmeglerforening.

– Mine spådommer baserer jeg på reisetid til Oslo, byens utvikling med tanke på arbeidsplasser og attraktivitet. Samt det faktum at alt er relativt og at prisene vil stige mest der reisetiden blir kortest, forklarer Tvete Hermansen.

Han har regnet på den potensielle prisveksten i Østfold-byene med den planlagte Intercity-utbyggingen.

For tross diskusjon om trasévalg er planene for Intercity til Østfold-byene klare: dobbeltsporet til Moss og Fredrikstad skal stå ferdig i 2024, Sarpsborg i 2026 og til Halden i 2030.

Moss blir bare hetere

For om ikke boligprisene stiger «nok» som det er, blir det enda mer attraktivt å bo i Østfold når reiseveien til Oslo spises inn.

I dag tar det mellom 40–50 minutter med toget fra Oslo til Moss, mens det til sammenligning tar 1 time og 10 minutter til Fredrikstad. Med en nytt dobbeltspor vil det ta henholdsvis 30 minutter til Moss og 45 minutter til Fredrikstad (se grafikk).

– Oversikten over de nye reisetidene er enkelt forklart den nye prislista. Fredrikstad vil bli som Moss, og Halden som Fredrikstad – i hvert fall med tanke reisetid. Det vil nok fortsatt være rimeligere i Halden, siden det er lengst unna. Moss vil i stor grad nærme seg steder som Kolbotn og Ski, rett sør for Oslo, forklarer Tvete Hermansen.

– Det blir bare mer og mer attraktivt å bo rundt Oslofjorden. Vi ser det allerede, og har sett det en stund, at prisene stiger og stiger. I dag er det spesielt Moss som merker dette, sier Tvete Hermansen, som også er eiendomsmegler i Eie Eiendomsmegling i Fredrikstad.

Forskjeller

Han har sett nærmere på den potensielle prisveksten, med utgangspunkt i nevnte eksempel fra Moss; en tenkt bolig på 130 kvadratmeter:

• Halden i dag: 2.820.000 kroner. Antatt pris ved ferdig utbygd Intercity: 3.120.000 kroner. Cirka 10 prosent prisstigning.

• Sarpsborg i dag: 3.160.000 kroner. Antatt pris ved ferdig utbygd Intercity: 3.640.000 kroner. Cirka 15 prosent prisstigning.

• Fredrikstad i dag: 3.470.000 kroner. Antatt pris ved ferdig utbygd Intercity: 4.050.000 kroner. Cirka 17 prosent prisstigning.

Prisene i Moss er i dag 43 prosent høyere enn i Halden, og ved ferdig utbygget Intercity vil prisene i henhold til Tvete Hermansens spådom være hele 56 prosent høyere.

– Det må bygges

Økt tilflytning på grunn av kortere pendleravstand til Oslo er ikke det eneste som vil drive prisene i Østfold opp. Kortere avstand vil gjøre det aktuelt for Oslo-folk å pendle til Østfold-byene. Det igjen vil kunne gjøre området mer attraktivt for næringslivet.

– Da har vi oppnådd noe som er enda mer prisdrivende, nemlig at det ikke bare er attraktivt å bo her, men også jobbe her, sier eiendomsmegleren.

Byene vokser og boligmangelen er allerede stor. Mange klarer ikke kjøpe sin egen bolig. Hva da når vi blir enda flere her?

– Det må bygges. Vi ser for eksempel i Sarpsborg at det knapt er brukte eneboliger til salgs. De få som er til salgs selges fort. Det betyr at etterspørselen er større enn tilbudet, og prisene stiger. Slik vil vi se mer av framover. Da er det marked for utbyggerne. De neste ti årene kommer flere til å bo i og tett på byene. Det vil nok merkes i utkantkommunene.

– Hvem taper på at boligprisene vokser så mye?

– I et stigende marked er det alltid førstegangskjøperne som taper. Boligprisveksten er sterkere enn lønnsveksten. Spørsmålet blir jo om alle skal få være med. Skal alle kunne eie sin egen bolig? Det kan være at vi må innse at det ikke er en selvfølge. Det er veldig særnorsk, sier Tvete Hermansen.

Hvem kommer?

– Vi merker allerede nå på visninger at typisk yngre par kommer fra Oslo for å se på rekkehus rett utenfor sentrum. I Oslo ville det kostet åtte millioner, mens her må de ut med alt fra 4–5 millioner, forklarer Tvete Hermansen.

Tendensen er at boligmarkedet, spesielt i Fredrikstad, Halden og Sarpsborg, har vært for de lokale, men at det nå kommer flere og flere utenfra.

– Enkelt forklart kommer de som er «skviset» ut av Oslo; De som ikke har råd til det de har lyst på. Mange vil egentlig fortsette å bo i hovedstaden, men det lar seg ikke gjøre.

---

Intercity-utbyggingen

  • Dobbeltsporet med Intercity planlegges med en toppfart på 250 km/t.
  • Moss: ny reisetid Oslo-Moss er 30 minutter. Byggestart for hovedarbeidene er 2019, med to tunneler og ny stasjon. Prosjektet skal stå ferdig i 2024.
  • Fredrikstad: ny reisetid Oslo-Fredrikstad blir 45 minutter, og sammenhengende dobbeltspor fram til Seut i Fredrikstad skal stå ferdig innen 2024. Ny stasjon på Grønli inngår i planene.
  • Sarpsborg: ny reisetid Oslo-Sarpsborg blir 55 minutter, og dobbeltsporet skal stå ferdig i 2026. Planen er ombygging av dagens stasjon.
  • Halden: ny reisetid Oslo-Halden blir 1 time og 8 minutter. Dobbeltspor helt til Halden skal stå klart innen 2030. Kilde: Bane Nor

---

Mer fra Dagsavisen