Fredrikstad

– Gyllen mulighet til å bli størst

Både Værste og Grønli vil bli gigantiske byggeplasser i årevis. – Lyden av støy er lyden av velstand og vekst, sier Kjell Arne Græsdal i Fredrikstad Næringsforening.

Bilde 1 av 2

Som Dagsavisen Østfold har skrevet tidligere, står Fredrikstad, og Østfold for øvrig, overfor et gigantisk ansiktsløft når ny jernbane skal bygges gjennom byene. Flere hundre hus må rives, og vi vil måtte leve på en byggeplass i flere år. Og i Fredrikstad er det ikke bare området på Grønli som skal få besøk av gravemaskiner. Også utbyggingen på Værste vil ta plass, tid og skape støy. Daglig leder i Fredrikstad Næringsforening, Kjell Arne Græsdal, forteller at anslagene tilsier at rundt 4 milliarder kroner skal brukes på Værste-prosjektene. Summen som skal brukes på Grønli anslår han til å bli minst like stor, om ikke større.

– Lyden av støy er lyden av velstand og vekst, sier Græsdal.

LES OGSÅ: Bane Nor får mange henvendelser daglig

Han mener vi kommer til å se en helt annen by i den andre enden.

– Vi ønsker å bygge by. Når vi ikke har en plassering inntil E6, må vi bygge selve byen. Og det er det som skjer på både Værste og Grønli nå. Vi er nå i en posisjon hvor vi kan bli den største byen i området rundt Oslo, sier Græsdal.

– Vi kan skape et sentrum hvor det er plass til mange, mange flere. Både plass til å bo, og ikke minst arbeidsplasser, sier han.

Rundt knutepunktene

Græsdal sitter på en betonggris ved Esso på Grønli. Et område som ikke akkurat ser veldig jålete ut. Men når jernbanestasjonen er klar, vil også området rundt bli forvandlet.

– Byene bygges rundt knutepunktene. Transportøkonomisk institutt har blant annet sett at det er rundt T-banen i Oslo at utviklingen skjer. Det vil vi se her også, sier Græsdal.

Investeringsvilje

For det mangler ikke på viljen til de som sitter på pengene, skal vi tro Græsdal.

– Vi merker at folk vil investere. Det er mange som har posisjonert seg i og rundt dette området som har store planer her. I tillegg kommer det mennesker utenfra for å se hvordan vi gjør det. Det er i sum veldig positivt.

LES OGSÅ: Alternativene til ny jernbanetrasé blir færre

Må være med

I og rundt området på Grønli tror Græsdal det vil bli høyt.

– Jeg tror vi vil se bygninger på 8 til 12 etasjer. Ikke at alle byggene rundt her blir så høye, men det er smart byutvikling å bygge noe i høyden her, i tillegg til noen grønne områder, sier han.

At sentrum «utvides» og blir større, i aksen fra Værste til Grønli, tror Græsdal bare er positivt.

– Det som er skummelt nå er å sette seg ned og spare. De som taper på dette er de som ikke vil være med på utviklingen og ta grep. I øyeblikket kan det oppleves negativt med mye anleggsarbeid og dårlig trafikkfremkommelighet, men det må til. En by som står helt stille vil forvitre, sier Græsdal.

Mer fra Dagsavisen