Fredrikstad

Drømmer stort mot den neste milliarden på Nordby

Det skorter ikke på drømmer og hårete mål når handelseventyret Nordby Shoppingcenter tar sikte på den neste milliarden i omsetning. 32.000 nye kvadratmeter, ny firefelts motorvei og egen ringvei er på trappene.

Bilde 1 av 5

Fra en totalomsetning under milliarden det første året med ny bru over Svinesund – til rekordomsetning over fire milliarder i fjor – har Nordby Shoppingcenter gjort det ingen trodde de skulle klare, da tre unge, ambisiøse svenske brødre ville kopiere den norske kjøpesentersuksessen og ta den til himmels hos «söta bror».

– Det har vært et eventyr, slår senterleder Ståle Løvheim fast.

Med stadige utvidelser og konseptutviklinger har Nordens største kjøpesenter under ett tak også satt stadig nye rekorder gjennom årenes løp. Og nå tar de sikte på å runde den neste milliarden i omsetning, etter at bare dagligvareforretningen Nordby Supermarket alene rundet én milliard i omsetning i fjor – som den første i Norden.

Nybygg og motorvei til E6

Den gamle kjøpesenterdelen i midten av dagens kompleks skal rives. De 8.000 kvadratmeterne der skal bli hele 40.000 nye.

– Hvis Systembolaget hadde villet etablere seg her nå, hadde vi rundet fem milliarder i løpet av året, sier Løvheim.

Det er ingen hemmelighet at Nordby ligger langflate etter alkoholgiganten, som de i mange år har jobbet for å overtale. Men i stedet satser senteret nå på håndfaste prosjekter de vet er realiserbare.

– Nybygget strandet litt for et par år siden, da svenske Vägverket mente infrastrukturen var for dårlig. Men nå er de kommunale reguleringene i boks og det hele står og faller på hva grunneierne blir enige om. Jeg tror nybygget er påbegynt innen 2020 og at vi et par år senere vil ha grunnlag for å vokse enda mer. For dette vil fortsette å vokse. Om ikke inn i himmelen, så vil dagens over sju millioner årlig besøkende bli enda flere i takt med at vi fortsetter å fornye oss og jobbe målrettet og steg for steg mot å bli en opplevelsesdestinasjon i stadig større grad, sier senterlederen.

Med i utvidelsesplanene er også en ny firefelts vei fra senteret koblet på dagens E6 samt en egen ringvei rundt handelsområdet. Slik skal senteret unngå å bli lammet hvis en lastebil velter i rundkjøringen som i dag leder all trafikken inn.

– Selv om verken utvidelsen eller infrastrukturen er helt i boks ennå, har vi aldri vært nærmere en løsning enn vi er nå, sier Løvheim.

Fantasifulle drømmer

Samtidig er eiere og senterledelse ikke redde for å drømme enda større. Ja, nesten inn i utopien. For noen år siden fantaserte man om et innendørs alpinanlegg med afterski. Nå er gocart-bane, badeland, hotell med kasino, egen bondegård med aktiviteter og et feriesenter med gondolbane på den fantasifulle listen over ideer og visjoner.

– Noe av det vi drømmer om vil aldri bli realisert, men man må ha vyer for å ta nye steg. Dagens lekeland er et eksempel på at vi tilbyr noe mer enn handel, slik at folk vil være her. På sikt drømmer vi også om å tilby far noe mer, som sportsbar og bilverksted. En bobilpark er allerede under planlegging, slik at det blir lettere å overnatte, og Rasta Hotel har vi alt kjøpt, forteller Løvheim.

Bløtkake og hurrarop

Like over nyttår kom nyheten om at Nordby Supermarket hadde skrevet historie ved å runde milliarden i omsetning i fjor.

– Det var magisk. Vi måtte feire med en stor bløtkake, alkoholfri sjampis og hurrarop med de 160 ansatte, som skal ha en stor del av æren for det vi har oppnådd. Vi har årlig økt salget med fem til ti prosent, etter å ha lagt stor vekt på kundeservice, et bredt og velfylt sortiment og gode priskampanjer. Grensehandel er et eget fag, som de ansatte er veldig gode på, roser butikksjef Heidi Fouganthin.

I butikken møter vi kamerater som hamstrer energidrikke, et eldre ektepar som handler dopapir til kampanjepris og en familie fra Halden som ukentlig legger storhandelen til Nordby.

Men hva er det med fenomenet Nordby – hvorfor går det så bra?

– Pris styrer det meste. Og så tror jeg det ligger i oss nordmenn å dra på biltur, enten det er for å stå på ski, handle eller oppleve – helt siden bilen ble allemannseie på 60-tallet, slutter Løvheim.

Mer fra Dagsavisen