Annonse
Ann-Christin Bakke, markedssjef i Syklistenes Landsforbund.

Denne elsykkel-banen i Sarpsborg er unik

Er elsykkel noe for meg, har mange kanskje lurt på. Med den nye, unike elsykkelbanen på Inspiria kan man få svar på det.

Annonse
Fredrikstad24

Med midler fra Bypakke Nedre Glomma og fylkeskommunen, kunne Inspiria Science Senter på Grålum før helgen klippe snora for den nye elsykkelbanen, trolig den første i sitt slag her til lands.

Torsdag var den offisielle åpningen av den 500 meter lange banen. Den er anlagt med tanke for dem som vurderer å skaffe seg elsykkel, og som ønsker å teste bruken i forkant. Det er også mulig å bli instruert i hvordan de brukes. Syklene er lånt ut av diverse forhandlere i distriktet, og tilbudet er gratis.

– Vi synes selvsagt at dette er veldig stas, sier markedssjef Ann-Christin Bakke i Syklistenes Landsforening.

Forebygger ulykker

Selv prøvde hun elsykkel for første gang ved anledningen. Hun sier tilbudet er viktig, kanskje særlig for eldre som har anskaffet eller vurderer å skaffe seg elsykkel.

– Det har vært noen ulykker knyttet til bruk av elsykkel, særlig med eldre, så det er fint at man også kan få opplæring her, sier hun.

Forskjellige typer elsykkel

Den unike elsykkelbanen, samt utvalget blant elsyklene, gir også brukeren mulighet til å prøve forskjellige typer sykler.

– Her har vi ganske mange forskjellige typer, sier direktøren ved Inspiria, Geir Endregard.

Blant syklene finner man terrengsykler, vognsykler og alminnelige brukssykler – i de fleste prisklasser.

– Vi kommer til å satse mer på dette igjen neste sesong. Det er tenkt at man kan komme i helger og ferier og prøve sykler. Dersom man ønsker å prøve på hverdagene, må man kontakte oss på forhånd, sier direktøren videre.

Tilbudet var åpent nå fram til oktober, og deretter er det lukket i vinterhalvåret, før det åpner igjen i april.

Elsykkelløftet

Syklistenes Landsforening har satt i gang noe som heter «Elsykkelløftet». Det innebærer blant annet at foreningen har oppfordret den norske regjeringen til å bruke penger på subsidier ved kjøp av elsykkel, tilsvarende det den svenske regjeringen har gjort. I Sverige er det blitt satt av én milliard kroner til dette formålet.

– Det er viktig med transport som er miljøvennlig. Elsykkel har fått nye brukere, som tidligere ikke syklet mye, til å velge sykkel. Og vi må ha mer av det, sier Ann-Christin Bakke.

Annonse