Nyheter

Elsker å kle seg ut

De kler seg ut i kostymer inspirert av popkultur. Comic-Con-kongressen er et mekka for cosplayere.

Bilde 1 av 4

Av: Mari Glans

SAN DIEGO (Dagsavisen): Hvert år strømmer 135.000 mennesker til San Diego for å delta på Comic-Con, den største popkulturkongressen i USA. Arrangementet kan best beskrives som et Woodstock for nerder, og her kan publikum få med seg sniktitter på nye filmer, møte stjernene fra yndlingsseriene sine, eller bare kjøpe leketøy, plakater og annet stæsj som nerdete fans setter pris på.
Blant publikum er det også titusener av cosplayere (personer som kler seg ut for å ligne en bestemt rollefigur, red.anm.). De fleste av dem bruker enormt med både tid og penger på antrekkene sine.

– Jeg er Luke Skywalker fra «Star Wars: The Force Awakens», forteller Luis Reyes.

– Det er første gang jeg cosplayer på Comic-Con, og det var venninnen min Christina her som overtalte meg til å prøve. Jeg har brukt rundt 1200 kroner på kostymet, forteller han.

Venninnen Christina Hernandez er også iført superhelt-kostyme.

– Jeg er pinup-versjonen av Captain America, som er en av mine favorittkarakterer. Kostymet kostet rundt 1600 kroner å sette sammen.

– Hva er det dere liker med cosplay?

– Det er befriende å kle seg ut som en annen. Jeg har angst iblant, og det gjør godt for nervene mine å bruke kostymer. Det gir meg selvtillit, sier Christina.

– Jeg har alltid vært fan av Halloween, så for meg er det en bonus å kunne kle meg ut utenom den høytiden også, sier Luis.

– Er det ekstra stas å være cosplayer på Comic-Con?

– Helt klart, og mange sparer de beste kostymene sine til fredag og lørdag som er de store cosplayerdagene her. På Comic-Con slår man på stortromma og det er vennligsinnet kniving om å ha det beste kostymet, forteller Christina.

Askepott

Nadia Lindstrom skiller seg ut blant superheltene i sin Askepott-kjole.

– Dette er en kopi av kjolen du så i filmen som kom i fjor. Jeg har alltid elsket Askepott og kjolen hennes var så nydelig at jeg bare måtte ha min egen. Jeg liker også å kle meg ut som Wonder Woman, Supergirl, Khaleesi fra «Game of Thrones», Catwoman og Harley Quinn, forteller Lindstrom.

– Hvor lenge har du drevet med cosplay?

– Jeg har holdt på i tre-fire år, men har bare vært på Comic-Con en gang tidligere. Jeg er fra New York og vanligvis deltar jeg på arrangementer der, men dette er jo alle popkulturkongressers mor, så det er ekstra stas å være her.

– Hva er det du liker med cosplay?

– Noe av det som er mest stas er egentlig hvordan folk rundt meg reagerer på kostymene mine. Jeg synes det er veldig hyggelig når de smiler eller ber om å få ta et bilde. Det er gøy med all oppmerksomheten!

Harry Potter-heks

Julie Cantrell har latt seg inspirere av Harry Potter da hun valgte kostyme.

– Jeg kjøpte dette Slytherin-korsettet fra «Harry Potter» og var litt usikker på hva jeg skulle bruke det til. Til slutt endte jeg opp med å lage min egen versjon av en «Harry Potter»-heks, inspirert av både goth og steam punk. Jeg har vært cosplayer i tre år og vanligvis så kler jeg meg ut som ekte karakterer, som «Harry Potter»-heltinnen Hermine, Agent Carter, eller andre kvinnelige rollefigurer jeg føler jeg kan relatere til.

– Hva er det som er så gøy med cosplay?

– For meg er det en kreativ hyllest og feiring av fiktive karakterer som jeg elsker. Jeg har fått mye mer selvtillit siden jeg begynte med dette. Jeg tør å slå meg mer løs, noe som er bra for en dame som nærmer seg 40. Jeg føler også at jeg er del av noe større, et brorskap om du vil. Denne hobbyen har tilført livet mitt så mye positivt, blant annet har jeg fått mange nye venner gjennom cosplay.

Følg Dagsavisen på

og

!

Fansen får egen TV-kanal

Comic-Con lanserer egen TV-kanal med nerder som målgruppe.

Comic-Con i San Diego er blitt en av de viktigste lanseringsplattformene for underholdningsprodusenter. Omtrent alt som finnes av TV-kanaler, filmstudioer, dataspillprodusenter og tegneserieforlag er solid representert her. Publikummet på Comic-Con er ettertraktet av markedsførere fordi de er opinionsdannere og i tillegg erfarne og ivrige brukere av sosiale medier. Kongressen er utrolig populær, og billettene blir revet vekk i løpet av en time etter de blir lagt ut for salg. Den enorme etterspørselen er en av grunnene til at Comic-Con nå lanserer TV-kanalen Comic-Con HQ eller CCHQ (på norsk: Comic-Cons hovedkvarter).

– Vi tenkte at denne kanalen kunne være en måte å dele arrangementet vårt med dem som ikke har anledning til å delta, forteller David Glanzer, markedssjef for Comic-Con, til Dagsavisen.

Sender live

CCHQ satser både på filmer og TV-serier i tillegg til egenprodusert materiale. Originalinnholdet de skaper spenner fra realityserier om cosplay, til den nye sesongen av «Con Man», en dramaserie om livet til en science fiction forfatter som får betalt for å gjeste ulike popkulturkongresser. Kanalen byr også på fem timers daglig livesending fra San Diego, hvor man tar pulsen på kongressen. I tillegg til reportasjer fra messehallen og arrangementer i nærheten, sender kanalen også direkteintervjuer med stjerner fra serier som «Orphan Black», «Prison Break» og «Ash Vs. Evil Dead». Comic-Con trekker til seg det meste av det som kan krype og gå av Hollywood-stjerner, men ifølge Glanzer så er egentlig ikke kjendiser et så stort trekkplaster for publikum som man kunne tro.

– Vi gjorde en undersøkelse blant deltakerne våre for ikke så lenge siden, og der kom det frem at de er like opptatt av manusforfattere, regissører og tegneserieskapere, som de er av menneskene foran kamera. Det viktigste for fansen vår er mulighet til å snakke med de menneskene som lager den underholdningen de elsker så høyt, enten de er kjente fjes eller ikke.

Snart i Norge?

CCHQ, som er et samarbeidsprosjekt mellom Comic-Con og filmselskapet Lionsgate, er en reklamefri betalkanal. Betaversjonen ble lansert i mai, mens det ferdige produktet ser dagens lys i slutten av måneden. Siden kanalen er såpass fersk, foreligger det ikke offisielle tall på antall abonnenter, men USA har vist seg å være et marked hvor nisjekanaler ofte klarer seg og innimellom virkelig blomstrer. I første omgang koster tilgang på kanalen rundt 40 kroner i måneden, og så langt er det kun amerikanere som har muligheten til å abonnere.

– Men vi jobber med å gjøre CCHQ tilgjengelig for internasjonale fans, og håper vi kan få til det om ikke så altfor lenge, skriver Seth Laderman, leder for CCHQ, i en epost til Dagsavisen. Om interessen for kanalen vil holde stand etter Comic-Con er over gjenstår å se, men Glanzer er optimistisk.

– Hele poenget var å skape en tjeneste som kan formidle all moroa fra Comic-Con året rundt. Vi må lære oss å krype før vi kan gå, men det er et interessant nytt skritt for oss, slår han fast.

Mer fra Dagsavisen