Nyheter

Svenske banker tysker

BMWs 3-serie har vunnet utallige tester de siste årene. Men det var inntil Volvo S60 dukket opp på veien.

Volvo har akkurat introdusert en ny familiebil i Norge. S60 heter den, er egentlig et derivat fra V70 og Ford Mondeo, og settes opp i en bilklasse der det selges en god del sedanmodeller.

Store framskritt

Med S60 gjør Volvo store framskritt i forhold til kjøreopplevelsen. Dette er uten tvil Volvos beste bil å ratte. Riktignok vektlegger Volvo fortsatt komfort framfor sportslighet, så styreopplevelsen oppleves derfor ikke like skarp som i Mondeo. Men bevares; dette er bra. Veldig bra.

BMWs 3-serie, og spesielt 320, framstår som referansebil i en premiumklasse Volvo så gjerne vil være fullverdig medlem av. Men fortsatt kjører BMW 320 best av de to, ikke minst fordi den trekker på bakhjulene og kombinerer sportslighet, styrefølelse og komfort på en måte bare BMW får til.

Vinner på sikkerhet

Volvos testseier over BMW knyttes først og fremst opp mot sikkerhet. Ikke den sikkerheten som bør være på plass i det øyeblikk kollisjonen er et faktum, men den sikkerhet som reduserer eller eliminerer fare for skade.

City Safety, som bremser og i byfart stanser bilen, er eksempelvis standard i S60. Mot ekstra betaling kan S60 utstyres med kameraer og elektronikk som gjenkjenner fotgjengere, og stopper bilen automatisk dersom ikke føreren reagerer raskt nok. I tillegg lister vi opp: Adaptiv konstantfartsholder hvor det bare er å henge seg på bilen foran, illevarslende rødlys på frontruta om avstanden til forankjørende er for liten, samt varsling av bil i speilenes blindsone.

Bravo! Her er BMW med dagens 3-serie ikke i nærheten av å matche Volvo.

Gjenkjenning av fotgjengere er nok et skritt på veien mot den ulykkesfrie bilen. Bare så trist at Volvo enn så lenge tar ekstra betalt for teknologi som egentlig burde vært standard i alle nye biler – og som ganske sikkert blir det gjennom lovpålegg om noen år.

Like motorsterke

S60 støyer dessuten mindre innvendig enn 320, hvilket styrker kvalitetsopplevelsen i Volvoen. Volvos interiør er ikke lenger så klinisk som det har vært, og takk for det. Likevel mener vi at BMW 320 med sine mange år på veien fortsatt stiller med et like godt førermiljø som Volvo S60.

Testbilene ble levert med nær identiske motorer. BMWs 163 hk med 350 Nm i dragkraft oser av kraftoverskudd og klarer seg – selv med automatgir – på under 0,6 liter/mil i test. Automatgiret er et av klassens beste.

Det samme kan vi ikke si om Volvos automatgirkasse, som i testbilen reagerte altfor sent ved nedgiring, og i tillegg ga Volvoen 21 prosent høyere testforbruk enn BMW-en. Automatgiret tok faktisk fra oss mye av den gode opplevelsen Volvos råsterke (163 hk/400 Nm) D3 dieselmotor kunne by på. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen