Nyheter

SUVerent i 2016

Audi kommer med en helt ny mini-SUV, Range Rover kapper taket av Evoque, og Tesla lanserer Model X. For SUV-entusiastene har 2016 mye å by på.

Etter kompaktbilene er det SUV-er det selges aller mest av her hjemme. I 2015 ble det solgt 42.816 SUV-er i Norge. Det er en økning på 12,5 prosent sammenlignet med for ett år siden.

Men også i utlandet er SUV – og de mer kjøreglade crossoverne – populære, og skal vi dømme etter antall nyheter blir 2016 et gedigent SUV-år. Volkswagen-konsernet, som blant annet består av Audi, Bentley, Skoda og Volkswagen, kommer alene med sju nye SUV-er innen 2016 går over i historien.

Ladbar Q7 – og mini-Q

De første kundene har allerede bestilt Bentley Bentayga. Denne enorme luksus-SUV-en er det kun noen få forunt å berike garasjen med. Den er en av de nye SUV-ene fra Volkswagen-konsernet – og den første SUV-en noensinne fra Bentley.

Mer folkelig er det hos Audi, der en ny Q ser dagens lys. Bilen blir mindre enn dagens Q3 og vil strekke seg knapt 4,3 meter. Grunnmotoriseringen blir en tresylindret bensinmotor. I tillegg kommer Audi med oppgradert Q5, ladbar utgave av Q7 og ikke minst A4 Allroad. Sistnevnte får motorer fra 150 til 252 hestekrefter, høyere bakkeklaring enn standardversjonen av A4 og naturlig nok firehjulsdrift.

Samtidig kommer Volkswagen med helt ny Tiguan. Allerede i løpet av våren er bilen her, og mot høsten lanseres en versjon med sju seter. En ladbar Tiguan er også ventet. Fra Skoda kommer også en ny SUV. Bilen blir 4,6 meter lang, og teknikken henter den fra Tiguan.

Kan trekke 2,2 tonn

Mye spenning knytter det seg også til Teslas første SUV. Med sin spesielle dørløsning – med bakdører som åpnes oppover – blir bilen den første helelektriske SUV-en på markedet. Teknisk sett blir løsningene lik dem vi allerede i dag finner på Model S med Dual Drive (firehjulsdrift).

Største batteripakke blir på 90 kWh, og toppmodellen skal ifølge Tesla klare akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,2 sekunder. I tillegg kommer det en 90D, mens innstegsmodellen blir 70D. Sistnevnte får en rekkevidde på rett over 35 mil, mens 90D kan kjøre drøyt 40 mil mellom hver batterilading.

Tesla Model X blir en sjuseter, og den skal som den første elbilen i verden klare å trekke tilhenger med en vekt på opptil 2,2 tonn.

Mer hybrid fra Toyota

Ny er også Lexus RX450h, som blir noe lengre enn dagens modell. Samtidig øker effekten til 300 hestekrefter. Som før får hybriden, som ikke er ladbar, en trinnløs girkasse og firehjulsdrift. I tillegg blir den større enn dagens utgave.

Litt Lexus finner vi også i den nye Toyota RAV4. Selve grunnkonstruksjonen kjenner vi fra dagens modell, men diesel kuttes ut, og de utvendige designendringene blir betydelige. I tillegg kommer RAV4 nå som hybrid, med samme drivlinje som man finner i Lexus NX300h.

Fjerner taket

Selv om de fornuftige SUV-ene dominerer blant nyhetene i år, er det også plass til nisjebiler. Mercedes har knapt rukket å avduke den nye GLC, før de kunngjør at det kommer en coupe-versjon av bilen. Den skal konkurrere med BMW X4, og design har fått forrang for plass og praktiske løsninger.

Spesielt nyttig er nok heller ikke nyheten Range Rover Evoque kabriolet. Den åpne SUV-en får stofftak.

Heller ikke italienerne fornekter seg. Både Alfa Romeo og Maserati kommer med SUV-er i løpet av året – og det gjør også Jaguar. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen