Nyheter

Farvel til diesel

Toyota kutter diesel helt i folke-SUVen RAV4, og satser på hybridteknolgi. Vi har prøvekjørt bilen som raskt kan bli en folkefavoritt.

Fra å være selve redningen for bilismen har diesel fått et dårlig rykte. Drivstoffet har blitt et politisk hatobjekt, og blir av mange sett på som selve verstingen. For Toyota kunne ikke timingen vært mer beleilig, når de nå kutter ut dieselmotorene i RAV4 for å erstatte dem med hybrid.

Over halvparten hybrid

I 2015 økte markedsandelen for hybridbiler fra 8,1 prosent i 2014 til 12,4 prosent. Til sammen 18.711 nordmenn kjøpte en hybrid i 2015 – og selv om det er de ladbare hybridene som får størst oppmerksomhet, er det de tradisjonelle hybridene som står for størstedelen av salget.

Selv om Toyota ikke satser på ladbare hybrider, er de likevel unike på hybrid i Norge. I 2015 solgte merket flere hybrider enn alle andre merker til sammen – og hele 59 prosent av alle Toyotaene som ble registrert i Norge var en hybrid.

Kraftfull

Derfor er den nye Toyota RAV4 nesten dømt til å bli en suksess her hjemme: Drivlinjen i bilen er den samme som Lexus bruker i den lille NX300h. Dermed er det ikke noen overraskelser i vente når man trykker inn startknappen og vipper girvelgeren ned til drive.

Med en systemytelse på 197 hestekrefter er denne utgaven av Rav 4 den sterkeste gjennom tidene. Samtidig er det den mest drivstoffgjerrige, selv om vi ikke var helt i nærheten av å nå Toyotas egne forbrukstall. De oppgir nemlig et blandet forbruk på 0,49 liter per mil og et utslipp av CO2 på 115 gram.

Få overraskelser

Kjøremessig byr ikke den nye RAV4 på overraskelser. Som før kjører den stabilt og sikkert, og bare med fullt pådrag har denne hybriden med forhjulsdrift visse utfordringer i forhold til å få alle kreftene ned i bakken på saltsleip vintervei. Det er et problem som enkelt forsvinner dersom man velger utgaven med firehjulsdrift – som også de fleste kundene kommer til å velge. Med firehjulsdrift øker også tilhengervekten til 1.650 kilo. Med forhjulsdrift kan bilen bare trekke 800 kilo.

Ny front

Har du dagens utgave av Rav 4 i garasjen, vil du kjenne deg raskt igjen i denne nye utgaven. Riktignok er den nye Toyota-fronten på plass, og baklysene har fått ny lyssignatur. Men fra er karosseriet så å si uendret fra den forrige utgaven.

Innvendig er det samme historien. En ny og bedre skjerm mellom instrumentene og litt flere funksjoner er de synlige endringene sammenlignet med den forrige utgaven av Rav 4.

Dermed beholder bilen den gode plassutnyttelsen, det rommelige bagasjerommet med sin svært lave innlastingshøyde og den gode komforten.

Lettkjørt

Det blir vanskelig å kritisere Toyota for denne bilen. Den er kanskje ikke den mest spennende bilen i verden, og heller ikke den mest nyskapende – men totalpakken er et velfungerende og sikkert valg. Selv den trinnløse kraftoverføringen er blitt bedre og fungerer nå som et hvilket som helst annet automatgir uten å virke masete eller påtrengende. Med på kjøpet for du sømløs akselerasjon og en lettkjørthet som nesten bare finner sin like i rene elbiler.

Inne i bilen har Toyota fortsatt en vei å gå. Konkurrentene, spesielt Volkswagen, kan by på mer elektronikk, flere assistenter og en bedre finish.

Få assistenter

Grunnmodellen av Rav 4 heter Life. Da koster hybriden med forhjulsdrift 365.400 kroner. For den prisen snyter Toyota deg for sitt Safety Sense system. Skal du ha førerassistenter som autolys, skiltgjenkjenning og autobrems med fotgjengergjenkjenning, er det altså neste utstyrsnivå du må opp på. Da øker prisen til 388.700 kroner – eller 427.200 kroner om du vil ha firehjulsdrift. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen