Nyheter

Audis funky små-SUV

Med Q2 kjører Audi inn i et segment de ikke har vært tidligere: De små SUV-aktige livsstilsbilene med særpreget design.

I en årrekke har Audi lagd biler som skal ligne mest mulig på hverandre. For den uinnvidde har det medført at det knapt er mulig å se forskjell på modellene som ligger nær hverandre i størrelse.

Smart når det gjelder merkeidentitet. På den annen side, hva er vitsen med å kjøpe de større og dyrere modellene når forskjellen knapt er synlig? Som såpestykker med fire ringer i den ene enden. Har naboen en A4 eller A6, Q3 eller Q5? Ingen idé.

Skille seg ut

Med Q2 har noen funnet fram linjalen, et instrument knapt noen på Audis designavdeling har tatt i før. Særlig hekken har fått et mer kantete uttrykk enn man er vant til fra den kanten, med linjebrudd som er dratt langs bilen.

Det kan være et smart trekk. For Q2 skal inn i et tett befolket segment, de små SUV-ene, som også kan kalles crossover. Fellestrekket er at disse bilene er korte og ganske høye.

Funky

Biler som er vel fire meter, har litt ekstra bakkeklaring og en litt høyere sittestilling enn man finner på den kompakte bilene med samme ytre mål.

Her er det mye å velge mellom, noen av dem i ufarlig design som Opel Mokka, Mazda CX-3 og BMW X1, mens andre har forsøkt et litt mer funky uttrykk, som Mini Countryman, Fiat 500X og Mercedes-Benz GLA.

Noe for enhver smak, kan man si. Sikkert ikke dumt å skille seg litt ut, og Q2 gjør det. Den ser litt kul ut, og tiltrekker seg faktisk en del oppmerksomhet.

Felles for de aller fleste bilmodellene her er at man kan velge mellom forhjulstrekk eller trekk på alle fire. Det gjelder også for Q2. Nå i introduksjonsfasen er det kun firehjulstrekk i kombinasjon med 150 hestekrefters diesel, mens bilen vi tester har tilsvarende antall hestekrefter som går på bensin og forhjulstrekk.

Lett

At det er litt snålt å gå for en bil med litt ekstra bakkeklaring og robuste detaljer og trekk på kun én aksling, er en diskusjon i seg selv. Da kunne man kan kanskje nøyd seg med en vanlig kompaktbil, som er billigere?

Uansett, Q2 er av de kortere bilene i segmentet, og med denne drivlinjen også av de letteste.

Den veier drøyt 1,2 tonn. Noe som gjør den til en kvikk og lettbeint bil. Mer sportslig enn man er vant med for denne typen kjøretøy. Girkasse og motor har en fin sameksistens, og testbilen kan også stilles inn på mer eller mindre hissige nivåer.

At bilen er kort, gjør at den blir noe spretten. Den korte akselavstanden får Q2 til å bli litt påvirket av dårlig vei, der er det andre biler i klassen som klarer seg bedre.

Det er ikke noe stor irritasjonsmoment, men det gjør den litt mindre komfortabel om veien er av sjaber kvalitet.

Styringen er direkte og presis, og bilen blir gjerne med på litt inspirert kjøring. Med kun forhjulstrekk, og høstkalde veier, blir det litt hjulspinn og understyring, men aldri mer enn at det er kontrollerbart. Q2 er blitt en gøyal bil, som også føles ganske praktisk til tross for at den bare er drøyt fire meter lang.

Dyr

Plassen i baksetene er grei, og takformen gjør at man ikke må trykke huet ned i skuldrene for å få plass. Bagasjerommet tar vel 400 liter, noe som er bra i klassen. Førermiljøet holder bra Audi-standard, med en del av det nyeste de har å by på. Ikke så digitalisert som det man finner i A4, men av de bedre sammenlignet med andre biler i samme størrelse.

Prismessig legger Q2 seg høyt i segmentet. For en lavere pris enn bilen vi testet, får man for eksempel en Opel Mokka X med 152 hestekrefter og firehjulstrekk. Samtidig er Audi en mer raffinert bil. Trolig kommer den aller viktigste testen på om Q2 er verdt pengene når Mini om ikke lenge kommer med en helt ny utgave av Countryman.

Audi selv har store forhåpninger, de anslår et salg på rundt 700 biler neste år, i et segment de ikke har vært representert i tidligere. Sånn sett burde det bli en del helt nye kunder, og antakeligvis noen som velger bort A3 og går for Q2. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen